سرطان 17, 1399 11:40 Asia/Kabul
  • تاکید نمایندگان کشورهای منطقه بر ادامه روند صلح به رهبری دولت افغانستان
    تاکید نمایندگان کشورهای منطقه بر ادامه روند صلح به رهبری دولت افغانستان

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان، شرکت‌کنندگان این نشست به‌صورت واضح روی اجماع پیرامون روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد، شرکت‌کنندگان در نشست منطقه‌ای، ضمن حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، خواستار حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای مشترک مردم افغانستان و جامعه بین‌الملل در دو دهه اخیر شدند.

نشست منطقه‌ای تحت عنوان نام «تقویت اجماع برای صلح» افغانستان روز گذشته به ابتکار دولت افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ ریاست‌جمهوری با حضور نمایندگان حدود ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در برگزار شد.

این نشست که با سخنان اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان آغاز شد در ادامه توسط محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه رهبری شد. در پایان این ویدیوکنفرانس، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز سخنانی را مطرح کرد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان، شرکت‌کنندگان این نشست به‌صورت واضح روی اجماع پیرامون روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کردند.

بیانیه‌های شرکت‌کنندگان نیز بر آخرین تحولات مرتبط به روند صلح متمرکز بوده است.

وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که کاهش چشمگیر خشونت‌ها توسط طالبان، تبادل زندانیان بین دولت افغانستان و طالبان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس بشردوستانه به‌منظور گسترش کارزار مبارزه با شیوع ویروس کرونا از موضوعاتی بودند که در بیانیه‌های شرکت‌کنندگان روی آن بحث شده بود.

به گفته وزارت خارجه افغانستان، شرکت‌کنندگان، ضمن حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، خواستار حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای مشترک مردم افغانستان و جامعه بین‌الملل در دو دهه‌ اخیر شدند.

بر اساس این بیانیه، شرکت‌کنندگان با اشاره به گزارش شورای امنیت سازمان ملل در مورد سطح بالای خشونت‌ها و اعلامیه دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، از طالبان خواستند که خشونت‌ها را به‌صورت چشم‌گیر کاهش داده و زمینه را برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح فراهم کنند.

در همین حال، عبدالله عبدالله در پایان این نشست گفت که استقرار صلح و ثبات در افغانستان به ثبات و رشد اقتصادی منطقه و جهان کمک می‌کند.

عبدالله همچنین گفته است: «تبادل اسیران دو طرف [دولت و طالبان] به‌زودی به رغم چالش‌ها و پیچیدگی‌های موجود تکمیل می‌گردد. از طالبان و طرف‌های دخیل خواهان انعطاف در این قضیه هستیم تا مذاکرات آغاز شود.»

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افغانستان تأکید کرد که میزان خشونت موجود و خشونت‌های زنجیره‌ای قابل قبول نیست و خشونت‌ها باید پایان یابد تا زمینه مذاکره و توافق میان طرف‌ها در یک فضای مناسب فراهم شود.

کلیدواژه