کشته‌شدن ۱۱۷ خبرنگار در دو دهه گذشته در افغانستان
(last modified 1399-04-18T08:33:36+00:00 )
سرطان 18, 1399 13:03 Asia/Kabul
  • کشته‌شدن ۱۱۷ خبرنگار در دو دهه گذشته در افغانستان

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که طی دو دهه گذشته ۱۱۷ خبرنگار افغان در داخل - به شمول چند خبرنگار خارجی و دو خبرنگار دیگر در خارج از افغانستان کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به گفتۀ این وزارتخانه، تاکنون 28 نفر، در ارتباط با کشته شدن خبرنگاران بازداشت شدند.

«نجیب‌الله مقصودی» رئیس کمیته رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران وزارت کشور افغانستان، در نشست فوق‌العادۀ کمیتۀ مشترک حکومت و رسانه‌ها گفته است: تمام پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران که از سال ۲۰۰۱ به این‌ طرف اتفاق افتاده، مورد بررسی گرفته و هیچ قضیه‌ای بدون بررسی باقی نمانده است.

براساس اعلامیه‌ دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در این نشست که روز سه شنبه ۷ جولای (۱۷ سرطان) برگزار شد، جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی افغانستان گفته است که تاکنون ۶۹ پرونده خشونت علیه خبرنگاران به این اداره رسیده که ۳۱ مورد آن قتل بوده است.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان از کاهش قتل؛ اما افزایش آمار زخمی‌شدن خبرنگاران در شش ماه گذشتۀ میلادی خبر داده است.

وحیده فیضی، عضو این کمیته روز چهارشنبه ۸ جولای (۱۸ سرطان) گفت: از اوایل ماه ژانویه 2 پرونده قتل و 11 مورد درباره زخمی شدن خبرنگاران در حوادث مختلف ثبت شده است.

این در حالی است که براساس آمار این کمیته در شش ماه اول سال گذشتۀ میلادی، سه خبرنگار در افغانستان کشته و شش تن زخمی شده بودند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته است که برای پیگیری پروندهای خشونت در برابر خبرنگاران و تامین امنیت آنها، یک مرکز ویژه را ایجاد کرده است که مسوول رسیدگی به موقع به تهدیدها در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها است.

کلیدواژه