سرطان 19, 1399 12:46 Asia/Kabul
  • حل شدن اختلافات درباره آزادی 592 زندانی طالبان

یک منبع آگاه اعلام کرد به‌جای ۵۹۲ زندانی طالبان که درباره آزادی آنان اختلاف وجود داشت، قرار است ۵۹۲ زندانی دیگر، براساس یک فهرست جدید طالبان، از زندان‌ها آزاد شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تاکنون ۴۰۱۹ زندانی طالبان از زندان‌های دولت آزاد شده‌اند و طالبان نیز ۷۳۷ زندانی دولت را از زندان آزاد ساخته‌است.

پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که قرار است شماری از زندانیان طالبان که به‌ جرایم جنایی بازداشت شده‌اند، آزاد نشوند.

براساس توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان، قرار است حکومت ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد کند و طالبان هم بیش از یک‌هزار زندانی نیروهای دولتی را آزاد سازند.

طالبان اعلام کرده تا زمانی‌که پنج‌هزار زندانی این گروه آزاد نشوند، گفت‌وگوهای صلح را آغاز نخواهند کرد.

روز گذشته، اعضای هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح، اعلام کردند که این هیئت آمادۀ گفت‌وگوها با طالبان است اما تاکنون زمان آغاز این گفت‌وگوها مشخص نشده‌است.

به گزارش طلوع نیوز، اعضای این هیئت تأکید دارند که برای آغاز این گفت‌وگوها نیاز است تا سطح خشونت‌ها پایین بیایند و اعتماد لازم ایجاد شود.

نادر نادری، یک عضو این هیئت گفت که ۲۱عضو این هیئت در چهار گروه کاری برای آماد‌گی‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح کار می‌کنند.

اعضای هیئت گفت‌وگوکننده، بر تشکیل شورای عالی مصالحه تأکید می‌کنند و می‌گویند که این شورا باید هرچه زودتر اصول اساسی چگونگی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تعیین کند.

اما طالبان حکومت را به شدت بخشیدن خشونت‌ها متهم می‌سازند و بر آزادی مجموع ۵ هزار زندانی این گروه برای آغاز مذاکرات مستقیم تأکید دارند.

با آن‌که حکومت افغانستان می‌گوید که امیدوار است تا گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در همین ماه آغاز شود، اما منابعی در میان طالبان می‌گویند تا هنگامی که تمامی پنج‌هزار زندانی طالبان آزاد نشده‌اند گفت‌وگوهای صلح آغاز نخواهند شد.

کلیدواژه