سرطان 23, 1399 18:12 Asia/Kabul

مسوول تیم دختران رباتیک در هرات گفت : در طول 3 ماه گذشته پس از شیوع کرونا در افغانستان دختران رباتیک توانستند تا با قطعات ساده و پیش پا افتاده دستگاه تنفس مصنوعی را بسازند .

«رویا محبوب» مسئول تیم دختران رباتیک در افغانستان در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: پس از فعالیت‌های موفقیت‌آمیز دختران رباتیک در هرات، پس از شیوع کرونا در افغانستان و نیاز بخش بهداشت به تکنولوژی و دستگاه‌های تنفسی موفق شده از وسایل ابتدایی دستگاه تنفس مصنوعی بسازد.

وی افزود: دستگاه تنفس مصنوعی یا ( ونتلاتور ) که طریقه ساخت و طراحی آن برگرفته از دانشگاه تکنولوژی ماساچوست است با استفاده از قطعه های موتور سیکلت و چند قطعه دیگر ساخته شده و پس از تایید اداره بهداشت در مراکز درمانی مورد استفاده قرار خواهد کرد.

محبوب ادامه داد: در کنار دستگاه تنفسی، دستگاه دیگر برای ضد عفونی اشیا با استفاده از اشعه ماورای بنفش برای ضدعفونی موبایل و امکانات بهداشتی و اپلیکیشن اگاهی دهی به مردم در مورد کرونا نیز ساخته شده است. 

وی تاکید کرد: اگر حکومت و نهادهای حامی زمینه های بیشتر از گذشته را برای تیم رباتیک فراهم کنند و دسترسی به علم و امکانات برای تمام دختران ایجاد شود، میتوان از قابلیت این افراد برای پیشرفت افغانستان بهره گرفت.

سیدوحید قتالی والی هرات با اشاره به حمایت‌های اساسی حکومت از تیم رباتیک در افغانستان گفت: پس از شیوع کرونا رئیس جمهور یک میلیون افغانی را برای ساخت ربات‌های تنفسی به این تیم اختصاص داد و حمایت های رئیس جمهور ادامه دارد.

کلیدواژه