سرطان 25, 1399 11:25 Asia/Kabul
  • پنتاگون: از ۵ پایگاه خود در افغانستان خارج شدیم

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای خروج نیروهای آمریکایی از 5 پایگاه این کشور در افغانستان را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پنتاگون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان آمریکایی از پنج پایگاه نظامی خارج شده و براساس توافق ماه فوریه این کشور با طالبان، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش یافته است.

«جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: نیروهای آمریکایی در افغانستان در حدود 8000 تن باقی مانده‌اند و پنج پایگاه نظامی آمریکایی تخلیه شده و به دولت افغانستان تحویل داده است.

وی با تاکید بر حفظ منافع آمریکا و متحدان این کشور در افغانستان خاطر نشان کرد، واشنگتن برای ماموریت خود در راستای تامین صلح در افغانستان و کمک به نیروهای امنیتی این کشور تلاش می‌کند.

روز گذشته، یک مقام آمریکایی در کابل در گفت‌گو با شبکه خبری طلوع‌نیوز اعلام کرد که پنج پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان مطابق با توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان در ولایات هلمند، ارزگان، پکتیکا و لغمان تخلیه شده است.

براساس گزارش‌ ایالات متحده آمریکا، سربازان این کشور در افغانستان به 8،600 نفر کاهش یافته‌اند.

همزمان با این اعلام «مک‌کنزی» فرمانده نیروهای تروریست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا که روز گذشته به افغانستان سفر کرده بود، با اشرف غنی رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد روند صلح افغانستان، وضعیت امنیتی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و تقویت هرچه بیشتر مشارکت امنیتی، بحث و گفت‌وگو کردند. 

این در حالی است که ناتو حدود 12000 نیرو در افغانستان دارد که 8600 تن از آنان آمریکایی هستند.

سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز در این باره بار دیگر بر مبارزه ایالات متحده با گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده تاکید کرد.

پنتاگون در حالی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر می‌دهد که «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان گفته بود در توافق میان آمریکا و طالبان واشنگتن متعهد شده ظرف ۱۳۵ روز تمامی نیروهایش را از پایگاه‌های افغانستان تخلیه کند. 

کلیدواژه