سرطان 31, 1399 14:09 Asia/Kabul
  • پارلمان افغانستان طرح «دسترخوان ملی» را با اکثریت آرا رد کرد

مجلس نمایندگان افغانستان در یک نشست فوق‌العاده برنامه «دسترخوان ملی» را که از سوی حکومت اعلام شده است، با اکثریت آرا رد کرد.

به گزارش خبرنگار رادیودری، این نشست صبح امروز سه‌شنبه، سی‌ویکم سرطان برگزار شد. سیدعظیمی کبرزانی، دبیر کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان به روزنامه ۸صبح گفت که براساس قانون، تصویب برنامه‌های بودجه‌ای و توسعه‌ای از صلاحیت مجلس نمایندگان است، اما در این برنامه مجلس در جریان قرار نداشت.

به گفته کبرزانی، توضیحات معاون وزارت دارایی در نشست فوق‌العاده مجلس نمایندگان قناعت اعضای این مجلس را فراهم نکرد.

دبیر کمیسیون مالی و بودجه‌ مجلس نمایندگان سرانجام این برنامه به رای‌گیری گذاشته و با اکثریت آرای نماینده‌گان رد شده است.

سیدعظیم کبرزانی افزود که حکومت از طریق رسانه‌ها بودجه دسترخوان ملی را ۲۴۴ میلیون دلار اعلام کرده بود، اما وزارت دارایی گزارش داده است که هزینه این برنامه ۲۸۰ میلیون دلار است و ۳۶ میلیون دلار برای نقل‌و‌انتقالات آن در نظر گرفته شده است.

او دلایل رد این برنامه را عدم مؤثریت آن عنوان کرد و افزود که مجلس خواهان مصرف بودجه‌ این برنامه برای پروژه‌های توسعه‌ای است.

برنامه دسترخوان ملی با هدف کمک به خانواده‌های نیازمند و آسیب‌پذیر از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا از سوی حکومت افغانستان طرح شده است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور در نشست روز شنبه، بیست‌وهشتم سرطان، برنامه «دسترخوان ملی» را افتتاح کرد. این برنامه در دو مرحله اجرا می‌شود و قرار است به ارزش ۲۴۴ میلیون دلار در میان بیش از چهار میلیون خانواده مواد غذایی توزیع شود.

مرحله اول این برنامه در ۳۴ ولایت، ۱۲۳ ولسوالی و ۱۲هزار و ۸۹۶ روستا به اجرا گذاشته می‌شود و به هزینه ۸۶ میلیون دلار به ۱.۶۷ میلیون خانواده، مواد اولی آرد، برنج، روغن، لوبیا و صابون توزیع خواهد شد. در مرحله دوم این برنامه نیز در ۳۴ ولایت، ۲۳۵ ولسوالی و ۲۱ هزار و ۸۴۲ روستا به ۲.۵ میلیون خانواده به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار مواد اولی غذایی توزیع می‌شود. حکومت گفته است که این برنامه ۹۰ درصد مردم را پوشش می‌دهد.

کلیدواژه