اسد 04, 1399 14:12 Asia/Kabul
  • درگیری بین دولت افغانستان و طالبان بر سر تصرف معدن لاجورد
    درگیری بین دولت افغانستان و طالبان بر سر تصرف معدن لاجورد

درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان بر سر تصرف معدن لاجورد کران‌و‌منجان در ولایت بدخشان وارد سومین روز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ثناءالله روحانی» سخنگوی پلیس بدخشان روز شنبه گفت که گروه طالبان سه روز پیش از چندین طرف برای تصرف معدن لاجورد در ولسوالی کران‌‌و‌منجان حمله کرده است.

روحانی افزود که درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و طالبان که پس از حمله این گروه آغاز شده بود تاکنون جریان دارد.

سخنگوی پولیس بدخشان به روزنامه 8 صبح گفت: نیروهای کمکی به منطقه اعزام شده‌اند و در حال حاضر درگیری در منطقه «منجان» بین دو طرف ادامه دارد.

به گفته روحانی، به دلیل این که شبکه‌های مخابراتی در ولسوالی کران‌ومنجان به صورت درست کار نمی‌کند، جزییات از تلفات دو طرف درگیری مشخص نشده است.

سخنگوی پلیس بدخشان ادامه داد: هدف گروه طالبان تصرف معدن لاجورد کران‌ومنجان است، اما نیروهای امنیتی مانع تصرف این معدن شده‌اند.

روحانی تأکید می‌کند که با رسیدن نیروهای کمکی، وضعیت به نفع نیروهای دولتی تغییر خواهد کرد.

معدن لاجورد بدخشان که در شهرستان کران‌ومنجان بدخشان قرار دارد، در ۲۵ ماه سرطان سال گذشته به دنبال حمله‌ گروهی طالبان به دست این گروه سقوط کرد. به دنبال آن طالبان مرکزشهرستان کران‌ومنجان را نیز ساقط دادند. نیروهای امنیتی پس از حدود دو ماه با حمایت قیام‌های مردمی موفق شدند که اداره این شهرستان را در بیستم ماه سنبله دوباره از نزد طالبان پس بگیرند.

درگیری بر سر تصرف معدن کران‌ومنجان بدخشان از چند سال به این‌سو جریان دارد. در گذشته به دلیل درگیری دو فرمانده محلی برای تصرف این معدن، شماری کشته و زخمی شده بودند. در کنار رقابت‌های فرماندهان محلی گروه طالبان نیز در گذشته چند بار معدن کران‌و‌منجان را تصرف کرده است.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، در بیست‌وششم سرطان سال گذشته در سفری به ولایت بدخشان اعلام کرد که دولت یک گردان ارتش منطقه‌ای را برای حفاظت از معدن لاجورد کران‌ومنجان ایجاد می‌کند.

کلیدواژه