۲۰ کشته و زخمی از نیروهای دولتی و طالبان در ولایت غور
(last modified Sun, 26 Jul 2020 08:26:57 GMT )
اسد 05, 1399 12:56 Asia/Kabul

مقام‌های امنیتی در ولایت غور در غرب افغانستان می‌گویند: طالبان مسلح حملات‌شان بر مواضع نیروهای دولتی را شدت بخشیده و توجهی به پروسه صلح افغانستان ندارند.

سمیع نژاد سخنگوی پلیس ولایت غور در گفتگو با رادیو دری این حملات مخالفان مسلح دولت را تلاشی مذبوحانه دانست و گفت:‌نیمه‌های شب گذشته شماری از طالبان مسلح به قصد تصرف پاسگاه امنیتی «خارستان» در غرب شهر فیروزکوه حمله‌ای را سازماندهی کرده بودند که در نتیجه ۴ تن از نیروهای کماندوی ارتش کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

این مقام امنیتی در ولایت غور با بیان اینکه حمله تهاجمی طالبان مسلح بشدت دفع شده‌است، تصریح کرد: در تیرباران متقابل سربازان ارتش تعداد زیادی از افراد مسلح مخالف دولت بقتل رسیدند و شماری نیز جراحت برداشتند.

سخنگوی پلیس ولایت غور با اشاره بر اینکه حملات شبانگاه طالبان بر پوسته های نیروهای امنیتی و توقف این نبردها در جریان روز نشان می‌دهد که گروه‌های مسلح مخالف دولت ضعیف شده‌اند، خاطرنشان کرد طالبان توان رویارویی با منسوبان امنیتی و دفاعی را ندارند و همین باره باعث شده است که اقدام به تبلیغات سو و ایجاد وحشت در بین مردم کنند.

نژاد ادامه این روند را به نفع مردم افغانستان ندانست و گفت: تمامی نیروهای مسلح افغانستان در حال دفاع فعال هستند و تلاش می‌کنند تا پروسه صلح آسیب نبیند اما طالبان پایبند این موازین و مقررات نیستند.

در همین حال کارشناسان امور در ولایت غور وضعیت موجود در این ولایت غربی افغانستان را قابل تحمل نمی‌دانند و تاکید دارند باید برای مهار این ناامنی‌ها دولت افغانستان تدابیر پیشگیرانه‌ای را روی دست گیرد.

حسن حکیمی کارشناس در ولایت غور از کشته و زخمی شدن نیروهای امنیتی و افراد غیرنظامی در حملات طالبان ابراز نگرانی کرد و افزود: طالبان قدرت‌مند تر از گذشته در تلاش تصرف بخش‌های بیشتری از ولایت غور هستند.

این تحلیلگر مسایل ولایت غور با انتقاد از برنامه دولت که تحت نام دفاع فعال در حال انجام است، اظهار داشت: چنین طرح‌هایی که نتیجه بخش نباشد و هم چنان تلفات غیرنظامیان و سربازان امنیتی را در پی داشته باشد، دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

حکیمی از دولت افغانستان خواست تا بخاطر نجات جان مردم  و تحکیم پایه‌های دولت در مناطق مختلف ولایت غور عملیات‌های پاکسازی را انجام دهد در غیر آن باید منتظر سقوط ولسوالی‌های ولایت غور یکی پی دیگری باشیم.

ولایت کوهستانی و صعب‌العبور غور سالهاست که شاهد حضور و فعالیت‌های ضد دولتی طالبان است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش فیض احمد محمدی :

کلیدواژه