رهبر طالبان در پیام عید قربان خواستار آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد
(last modified 1399-05-07T07:32:41+00:00 )
اسد 07, 1399 12:02 Asia/Kabul
  • رهبر طالبان در پیام عید قربان خواستار آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد
    رهبر طالبان در پیام عید قربان خواستار آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد

مولوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان پیامی را به مناسبت عید قربان صادر کرد و خواستار رفع موانع برای آغاز مذاکرات بین الافغانی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مولوی هبت‌الله آخندزاده» رهبر طالبان امروز (سه‌شنبه) پیامی را به مناسبت عید قربان صادر کرد.

هبت‌الله آخندزاده بدون اشاره به کاهش خشونت یا آتش بس در عید قربان، در عین حال جنگ‌جویان گروه طالبان را جنگ و ادامه خشونت نیز تشویق نکرده است.

این در حالی است که در عید فطر بین دولت و طالبان آتش‌بس سه روزه برقرار شده بود.

آخندزاده اما در این پیام موضع گروه طالبان درباره مذاکرات بین‌لافغانی، نیروهای خارجی، روابط با جهانیان، بازسازی، تعلیم و تربیه و سایر موارد بیان کرده است.

وی درباره مذاکرات بین‌الافغانی بروی رهایی زندانیان تأکید کرده و گفته است که این مساله سبب اعتماد و کوتاه‌کردن مسیر برای رسیدن صلح می‌شود. آخندزاده با اشاره به توافق دوحه گفته است که طالبان در این مورد مسوولیت خود را به جای آورده‌اند.

رهبر طالبان از «طرفهای داخلی» خواسته است که موانع را از سر راه شروع مذاکرات بین‌الافغانی بردارند.

آخندزاده از طرف دیگر درباره خروج نیروهای خارجی گفته است که در این قسمت پیش‌رفت خوبی صورت گرفته است.

وی تأیید کرده است که نیروهای خارجی از پنج‌ پایگاه خارج شده‌اند. رهبر طالبان می‌گوید که براساس توافق‌نامه دوحه باید تمامی نظامیان و کارمندان غیر دیپلماتیک امریکا و متحدانش از افغانستان خارج شوند. وی افزوده که کارمندان همه نهادهای نظامی و غیرنظامی امریکا باید به توافق‌نامه صلح وفادار باشند و از «اظهارات و تبلیغات ناموجه» خودداری کنند و برای پایان جنگ طولانی تاریخ امریکا، موانع ایجاد نکنند.

آخندزاده هم‌چنان از به درازا کشیده‌شدن روند رهایی زندانیان از ۱۰ روز به چهار ماه، وجود نام‌های رهبران طالبان در فهرست سیاه و اجرای حملات نیروهای امریکایی انتقاد کرده است.

رهبر گروه طالبان درباره «روابط با جهانیان» گفته است که صلح افغانستان به نفع همه است و این گروه نیز خواهان «تعامل خوب» با جهان است.

وی در عین حال تأکید کرده است که هیچ کشوری نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

آخندزاده اما درباره بازسازی افغانستان گفته است که پس از خروج نیروهایی خارجی و استقرار نظام اسلامیگام‌های جدی را برای بازسازی افغانستان بر می‌دارد.

وی هم‌چنان تأکید کرده است که گروه طالبان به دنبال «انحصار قدرت» نیست و افغانستان را «خانه مشترک همه» می‌داند.

کلیدواژه