اسد 09, 1399 07:53 Asia/Kabul

نگرانی ها از افزایش بیکاری و فقر در ولایت های غربی افغانستان بویژه غور بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار رادیودری، شماری از اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی در این ولایت وضعیت اقتصادی مردم را نگران کننده توصیف می‌کنند و تاکید دارند باید دولت برای ایجاد زندگی خوب و آرام برای اقشار مختلف جامعه سبب ایجاد کسب و کار شود.

به گفته آنان فقر و بیکاری سبب شده تا مردم با دستان خالی به استقبال عید قربان بروند.

عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور، ناامنی‌ها، حضور تفنگداران مخالف دولت در شماری از ولسوالی‌ها و همچنان وضعیت کرونایی در این ولایت را عامل افزایش بیکاری ها و فقر عنوان کرد و گفت: در این شرایط بد اقتصادی قیمت مواد غذایی نیز افزایش ۸۰ درصدی داشته‌است.

نماینده مردم غور در شورای ولایتی  دلیل بالا بودن قیمت‌ها را جغرافیای کوهستانی غور و همچنان خرابی شاهراه های که این ولایت را به  سایر مناطق کشور وصل می‌کند می داند.

ناطقی با اشاره بر اینکه نبود امنیت مناسب در این شاهراه‌ها و اخاذی پول توسط گروه‌های مختلف از نزد مردم نیز سبب کاهش واردات مواد غذایی به ولایت غور و بلند رفتن قیمت‌ها در بازارهای این ولایت شده است، خاطرنشان کرد: دولت باید به منظور تامین امنیت تلاش مضاعف بخرج بدهد تا مردم از لحاظ روحی و روانی آرامش پیدا کنند.

عضو شورای ولایتی غور  عامل دیگری که در کنار این چالش ها به جان غور افتاده، شیوع ویروس کرونا در بین مردم دانست و گفت: با شیوع این بیماری در غور فرصت های شغلی و بازار کسب و کار نیز به گونه قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی عید قربان امسال در غور را توام با مشکلات اقتصادی زیاد در بین مردم عنوان کرد و افزود: مشکلات زیادی بر سر راه مردم است و بیکاری و فقر گلوی مردم را می‌فشارد.

ناطقی از افراد ثروتمند جامعه خواست در این شب و روزهای عزیز  دست افراد بی‌نوا و فقیر را بگیرند  بر اساس آموزه‌های دینی از آنچه که دارند برای شان کمک کنند.

در همین حال حسن حکیمی کارشناس در ولایت غور مشکلات مردم در این منطقه را بیش از حد توصیف کرد و گفت: وضعیت اقتصادی مردم تعریفی ندارد بر علاوه اینکه بیکاری هم به سراغ آنان آمده و هیچ درامدی ندارند.

 حکیمی، چالش ها و مشکلات موجود در ولایت غور را عامل ناامیدی و نگرانی شهروندان دانست و تصریح کرد: امیدی نیست که مردم غور بتوانند این عید را مثل اعیاد گذشته با دستان پر تجلیل کنند.

این تحلیلگر مسایل ولایت غور از اعلام آتش بس از جانب طالبان حمایت کرد و گفت: در ایام عید قربان آتش بس موقت شاید اندکی دلخوشی در بین مردم بوجود آورد.

حکیمی از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواست تا منافع ملی کشور را مد نظر بگیرند و گام‌های عملی را برای برقراری صلحی دائمی، صادقانه بردارند.

گزارش محمدی خبرنگار رادیودری:

کلیدواژه