اسد 19, 1399 08:06 Asia/Kabul

برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح به خاطر تصمیم گیری در مورد آزادی باقی مانده زندانیان طالبان حرکتی نمایشی است

کارشناس سیاسی افغان برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح به خاطر تصمیم گیری در مورد آزادی باقی مانده زندانیان طالبان را حرکتی نمایشی دانست.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت این جرگه برای نشان دادن تصمیم هایی است که ظاهراً از سوی نمایندگان مردم در مورد سرنوشت زندانیان طالبان گرفته می شود و دولت در نظر دارد به خاطر آغاز مذاکرات بین الافغانی نظر شرکت کنندگان در جرگه را برای آزادی زندانیان طالبان جلب و وانمود کند که مردم افغانستان چنین تصمیمی را گرفته اند.

به گفته این استاد دانشگاه کابل تعدادی از مردم و نمایندگان آنان ممکن است فریب اینگونه اقدامات را بخورند اما حلقه های روشنفکری و رسانه ای که به واقعیت ها توجه دارند ارزیابی ها و تحلیل های خود را خواهند داشت.

فانوس عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که شرکت کنندگان در جرگه به آزادی 400 زندانی باقی مانده طالبان که در کشتار مردم افغانستان دست داشته اند، رای بدهند اما مردمی که قربانی حملات طالبان یا جنگ های بین دولت و طالبان و یا جنگ های میان امریکا و طالبان شده اند قطعاً موافق آزادی آنان نیستند، اما کسانی که منافع شان با دولت، طالبان و حضور امریکایی ها گره خورده به این امر رای خواهند داد.

وی افزود: در طول تاریخ افرادی بوده اند که فریب رهبران را خورده اند و برای طرف های مختلف جنگیده اند و عمل کرده اند، در عین حال نیروی فشار و زور هم در بسیاری موارد تاثیر خود را داشته است.

 

کلیدواژه