اسد 20, 1399 09:49 Asia/Kabul
  • آمریکا: فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان به وجود آمده است

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده‌ آمریکا در امور صلح افغانستان از قطع‌نامه‌ی لویه‌جرگه مشورتی صلح و تصمیم رییس‌جمهور اشرف غنی برای امضای فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خلیل‌زاد بامداد امروز (دوشنبه، ۲۰ اسد) در رشته ‌توئیتی نوشته است که این اقدامات جسورانه، پس از ۴۰ سال جنگ، فرصت تاریخی را برای صلح به‌میان آورده است، فرصتی که به گفته‌ او برای تمام مردم افغانستان و ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی اهمیت دارد.

خلیل‌زاد نوشته است که انتظار دارد طی چند روز آینده رهایی زندانیان تکمیل و تیم مذاکره‌کننده‌ حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات عازم دوحه، پایتخت قطر شوند.

وی تاکید کرد که طرفین باید برای دست‌یابی به توافق در مورد نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی و جامع برای پایان دادن به جنگ افغانستان، روند گفت‌وگو را آغاز کنند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان خاطر نشان کرد که همان‌طوری که آمریکا در ۱۹ سال گذشته از مردم افغانستان حمایت کرده، اکنون نیز از زن و مرد افغان حمایت می‌کند تا به صلح پایدار که مدت‌هاست به دنبال آن بوده‌اند، دست یابند.

خلیل‌زاد تأکید کرده است که ایالات متحده به دنبال یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که با همسایگانش در صلح بوده و تهدیدی برای جهان نباشد.

لویه جرگه صلح افغانستان روز گذشته با آزادی 400 زندانی باقیمانده طالبان برای آغاز مداکرات بین الافغانی موافقت کرد.

کلیدواژه