اسد 21, 1399 17:59 Asia/Kabul
  • سلیمان لایق شاعر و سیاست‌مدار نامدار افغانستان در خاک آرام گرفت

سلیمان لایق شاعر مشهور، نویسنده و سیاست‌مدار افغانستان پس از یک سال تحمل زخم‌های ناشی از حمله انتحاری در منطقه «شش‌درک» کابل هفته گذشته در بیمارستانی در آلمان درگذشت و امروز طی مراسمی در وطن خود به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا، «غلام مجدد» مشهور به سلیمان لایق یکی از شاعران شناخته شده و سیاستمدار برجسته افغانستان که در ولایت «پکتیکا» چشم به جهان گشود، روز عید قربان در سن ۹۰ سالگی در آلمان درگذشت و پیکرش امروز سه شنبه در کابل به خاک سپرده شد.

لایق که سمت های کلیدی در دولت های پیشین افغانستان داشت، در زمان دولت نجیب الله نیز یکی از چهار معاون وی در حزب وطن بود.

سلیمان لایق همچنین در مناصب وزیر اقوام و قبایل و رییس اکادمی علوم افغانستان نیز فعالیت کرده بود.

شماری از شاعران و سیاستمداران افغان بر این باورند که سلیمان لایق هم در افغانستان و هم در سطح منطقه شناخته شده بود.

«افراسیاب ختک» شاعر و سیاست‌مدار پاکستانی درباره سلیمان لایق گفته است که شهرت و شناخت وی تنها به افغانستان محدود نمی شود، وی را در تمامی منطقه، آسیای مرکزی، هند و پاکستان نیز می شناسند.

لایق دوازده مجموعه شعر به زبان‌های فارسی و پشتو دارد و رمان منظومی به نام «مردی از کوهستان» را در طول چهل سال به نگارش در آورده که  هنوز چاپ نشده است.

«پرتو نادری» شاعر افغانستانی کارنامه‌ فعالیت ادبی سلیمان لایق را به دو دوره تقسیم پیش از سال ۱۳۵۷ و پس از سال ۱۳۵۷ تقسیم می کند.

نادری می گوید: سلیمان لایق از نخستین شاعران نوپرداز و نیمایی‌سرای افغانستان در شعر فارسی و پشتو است. اما در قالب‌های سنتی نیز شعر دارد. اگر به شعرهای نو و نیمایی فارسی لایق دیدگاه کلی‌ داشته باشیم، می‌توانیم محتوای شعرهای او را رمانتیک و رمانتیک جامعه‌گرا و انقلابی بدانیم که مناسبتی با شعرهای فریدون تولّی، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج و نصرت رحمانی دارد.

شعرهای سلیمان لایق جنبه‌های اجتماعی نیز دارد.

رئیس جمهوری افغانستان در پیام تسلیتی، لایق را شاعر، داستان نویس، رمان نویس و محقق ادبی خواند که برای غنی کردن فرهنگ افغانستان کارهای مهمی انجام داده و در شش دهه اخیر همچون یک فعال مدنی و سیاستمدار در جامعه افغانستان نقش مؤثری داشته است.

کلیدواژه