سقوط ولسوای مرغاب در ولایت غور به دست طالبان
(last modified Tue, 18 Aug 2020 07:48:26 GMT )
اسد 28, 1399 12:18 Asia/Kabul

مسئولان امنیتی ولایت غور از سقوط ولسوالی مرغاب این ولایت پس از 48 ساعت درگیری، به دست طالبان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان محلی در این ولایت غربی افغانستان از عقب نشینی صدها تن از نیروهای دولتی از این منطقه خبرداده و می گویند: طالبان مسلح بر بخش‌ٔهایی از این ولسوالی تازه تاسیس غور مسلط شدند.

سمیع نژاد سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غور گفت: شمار زیادی از افراد وابسته به گروه طالبان که چندین ماه است به قصد تصرف این ولسوالی عملیات‌هایی را سازماندهی کرده بودند روز گذشته و امروز حملات شان را شدت بخشیده و مناطقی از این ولسوالی را از کنترل دولت خارج کردند.

این مقام امنیتی غور با بیان اینکه نیروهای امنیتی عقب نشینی تاکتیکی را انجام داده و به زودی با راه  اندازی عملیات گسترده ای مهاجمان مسلح را سرکوب خواهند کرد.

نژاد با اشاره بر اینکه منطقه مرغاب که اخیرا به مرکز ولسوالی مبدل شده سالها در اختیار گروه طالبان بوده است خاطرنشان کرد: این محل  توسط نیروهای امنیتی پاکسازی شد و طالبان به منظور بازپس‌گیری آن اقدام به راه اندازی حملاتی کردند.

سخنگوی پلیس غور تصریح کرد: طالبان در تلاش بر هم زدن ثبات و امنیت در تمامی مناطق غور است تا بتواند منابع مالی خود را تامین کند و کشت و تولید مواد مخدر را وسعت بخشد.

مقام‌های امنیتی در ولایت غور از کشته و زخمی شدن ۷ تن از نیروهای دولتی در حملات امروز طالبان بر ولسوالی مرغاب خبر داده و گفته‌اند در تیراندازی متقابل نیروهای دولتی به گروه طالبان نیز تلفات سنگینی وارد شده اما از آمار دقیق آن اطلاعی در دست نیست.

در همین حال عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور در گفتگو با رادیو دری سقوط ولسوالی مرغاب را ضایعه ای دانست که مسئول عواقب آن دولت افغانستان است.

ناطقی با بیان اینکه نیروهای زیاد دولتی در این محل حضور داشتند اما مشخص نیست که به چه دلیلی این ولسوالی را ترک کردند و به دست طالبان سپردند.

این نماینده مردم غور در شورای ولایتی هشدار داد: اگر این بی توجهی‌ها نسبت به دفاع از مردم غور از سوی دولت ادامه داشته باشد، باید شاهد سقوط سایر ولسوالی‌های این ولایت یکی پی دیگری باشیم.

ناطقی تاکید کرد: دولت افغانستان آنگونه که تعهد کرده بود باید در حالت دفاع فعال می‌بود اما هیچ دفاعی از مردم و امکانات دولتی در برابر تهاجم گروه طالبان در مرغاب صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف نیروهای امنیتی در مقابله با طالبان گفت: اگر دولت بخواهد برای بازپس‌گیری منطقه «سونک» که اکنون به ولسوالی مرغاب تبدیل شده اقدام کند باید هزینه‌های زیادی بپردازد.

در همین حال مسئولان محلی در ولایت غور از حمله طالبان مسلح در ولسوالی تیوره خبر داده و گفته‌اند: این حمله تهاجمی طالبان توسط نیروهای دولتی و حامیان مردمی دولت در منطقه «اونه» به عقب زده شده که در نتیجه ۲ تن از طالبان مسلح کشته شدند.

افزایش ناامنی‌ها در ولایت غور مردم این حوزه از کشور را به شدت نگران کرده و هشدار داده شده است که اگر وضعیت در کنترل در نیاید موجی از مهاجرت‌های داخلی از این ولایت را در پی خواهد داشت.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان فیض احمد محمدی:

 

کلیدواژه