سنبله 02, 1399 08:19 Asia/Kabul
  •  آموزش ایران به ۳۲ هزار مهاجر افغانستانی در زمینه خطرات مین

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد (شمال شرق ایران) گفت، ۳۲ هزار مهاجر افغانستانی در پنج ماه گذشته، هنگام خروج از ایران در گذرگاه مرزی دوغارون، آموزش های لازم را در زمینه خطرات مین فراگرفتند.

«غلامرضا صیادی» رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد ایران روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود، این اقدام انساندوستانه با برگزاری ۷۷۰ کلاس آموزشی در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین توسط جمعیت هلال احمر تایباد انجام شد.
صیادی با بیان اینکه بطور میانگین روزانه ۲۰۶ مرد، زن و افراد زیر ۱۸ سال از اتباع افغانستان آموزش های لازم را در زمینه خطرات مین فراگرفتند، تصریح کرد، آموزش تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محلهای مین گذاری از مهمترین آموزش های ارائه شده به مهاجران افغانستانی است.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد ایران تصریح کرد، در سال گذشته نیز ۱۷۷ هزار و ۲۹۵ نفر از اتباع افغانستان که قصد ورود به کشورشان را داشتند در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین تایباد، آموزش‌های لازم را فراگرفتند.
صیادی همچنین با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مین افغانستان افزود، بر اساس این آمار از سال ۲۰۰۵، ماهانه ۱۷۲ نفر از شهروندان افغانستان بر اثر برخورد با مین جان باخته‌اند و در پی آموزشهای ارائه شده، این رقم به ماهانه ۴۰ نفر کاهش یافته است.
شهرستان تایباد در شمال شرق ایران، ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

 

کلیدواژه