سنبله 03, 1399 16:57 Asia/Kabul
  • قریشی: دعوت از طالبان برای تاکید بر اهمیت شروع مذاکرات است
    قریشی: دعوت از طالبان برای تاکید بر اهمیت شروع مذاکرات است

وزارت خارجه پاکستان گفته است که اعضای کلیدی هیئت مذاکره‌کننده طالبان را به اسلام آباد دعوت کرده است و مقام‌های این کشور در این دیدار با اعضای طالبان روی اهمیت شروع مذاکرات صلح تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این دیدار هیئت طالبان از پاکستان در یک مرحله حساس جنگ افغانستان و در زمانی صورت می‌گیرد که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی یک بار دیگر به دلیل مشاجره روی تبادله زندانیان به تاخیر افتاده است.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: هیئت (طالبان) در اسلام آباد است و ما به عنوان بخشی از تلاش‌ها به هدف (ایجاد) اعتماد دوجانبه، فردا سلسله‌ای از گفتگوها را با آن‌ها خواهیم داشت.

قریشی گفته است که اسلام آباد هیئت طالبان را دعوت کرده است تا روی اهمیت مذاکرات تاکید کند. وی افزود که مذاکره «تنها راهی به جلو» در بحران افغانستان است.

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد: آشتی مربوط به افغان‌هاست و وظیفه ما تسهیل بخشیدن به آن است. هدف اصلی دست یافتن به صلح است و گام بعدی باید شروع مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

ملا عبدالغنی برادر از مؤسسان گروه طالبان که هشت سال در پاکستان زندانی بود، در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ نیز در راس هیئتی به پاکستان سفر کرده بود، پیش این که این گروه یک توافقنامه را با ایالات متحده امریکا امضا کند.

اسلام آباد گفته است که از نفوذ خود بر طالبان برای ترغیب این گروه در مذاکرات با ایالات متحده امریکا استفاده کرده است.

این در حالی است که پیش از این سفر وزارت خارجه پاکستان گفته بود که برخی از رهبران طالبان از جمله ملابرادر را تحریم کرده و محدودیت های بروی اعمال خواهد شد. 

کلیدواژه