سنبله 04, 1399 10:17 Asia/Kabul
  • رایزنی نمایندگان ویژه اروپا و پاکستان درباره صلح افغانستان
    رایزنی نمایندگان ویژه اروپا و پاکستان درباره صلح افغانستان

محمد صادق نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفته است با رولاند کوبیا نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در مورد روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،  نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و پاکستان به تازگی در مورد حمایت از روند صلح و روابط افغانستان و پاکستان رایزنی کردند.

محمد صادق در مورد دیدارش با رولاند کوبیا گفته است: «با سفیر ویژه اتحادیه اروپا براى افغانستان،  با کوبیا در مورد صلح افغانستان و حمایت از پروسه از طریق فضاى مجازى ملاقات داشتم. در این نشست در مورد روابط دوجانبۀ افغانستان و پاکستان تبادل نظر کردیم.

این در دیدار در حالی صورت گرفته است که هیئت شش نفره گروه طالبان روز شنبه برای دیدار با مقامات پاکستانی وارد اسلام‌آباد شد.

پیش از این سفر وزارتخارجه پاکستان گفته بود که برخی از رهبران طالبان از جمله ملابرادر را تحریم کرده و محدودیت های بروی اعمال خواهد شد. 

اما «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان درباره سفر این رهبران طالبان گفت: هیات (طالبان) در اسلام آباد است و ما به عنوان بخشی از تلاش‌ها به هدف (ایجاد) اعتماد دوجانبه، فردا سلسله‌ای از گفت‌وگوها را با آن‌ها خواهیم داشت.

قریشی افزود که اسلام آباد هیات طالبان را دعوت کرده تا بر روی اهمیت مذاکرات تاکید کند. وی تاکید کرد که مذاکره «تنها راهی به جلو» در بحران افغانستان است.

وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: آشتی مربوط به افغان‌هاست و وظیفه ما تسهیل بخشیدن به آن است. هدف اصلی دست یافتن به صلح است و گام بعدی باید شروع مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

ملا عبدالغنی برادر از مؤسسان گروه طالبان که هشت سال در پاکستان زندانی بود، در ماه اکتببر سال ۲۰۱۹ نیز در راس هیئتی به پاکستان سفر کرده بود، پیش این که این گروه یک توافقنامه را با ایالات متحده امریکا امضا کند.

اسلام آباد گفته است که از نفوذ خود بر طالبان برای ترغیب این گروه در مذاکرات با ایالات متحده امریکا استفاده کرده است.

کلیدواژه