سنبله 18, 1399 12:27 Asia/Kabul

با فرارسیدن هجدهم سنبله مراسم های گرامی داشت از سالگرد ترور احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در سراسر این کشوربویژه در بزرگ شهرها برگزار می شود .

مقام های بلند پایه ی دولتی ، تعداد زیادی از نمایندگان هر دو مجلس افغانستان ، و اقشار مختلف مردم با شرکت در مراسم های گرامی داشت در نقاط مختلف شهر کابل ، نوزدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان را گرامی داشتند .

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ی ملی ، امر الله صالح معاون اول ریاست جمهوری ، احمد مسعود فرزند ارشد قهرمان ملی افغانستان ، اسد الله خالد وزیر دفاع ، مسعود اندرابی وزیر امور داخله و برخی از یاران نزدیک و همسنگران مسعود مانند بسم الله محمدی وزیر دفاع پیشین افغانستان با حضور در چوک موسوم به" چوک قهرمان ملی " در پای مناری که به یاد بود از مسعود بنا شده است اکلیل گل گذاشتند .

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ی ملی افغانستان در گفتگو با رادیو دری از قهرمان ملی افغانستان به عنوان اسوه ی جهاد ، مقاومت ، خویشتن داری و وطن پرستی یاد کرد .

به گفته ی رییس شورای عالی مصالحه ی ملی افغانستان تامین صلح پایدار یکی از آرمان های اصلی مسعود بود که می طلبد در شرایط کنونی که زمینه ی صلح فراهم شده است همگی در این راستا صادقانه تلاش کنند .

افزون بر این تعداد زیادی از رهبران جهادی ، چهره های سیاسی ، نظامی و فرهنگی و هم چنین نمایندگان نهادهای اجتماعی و جوانان ، در خیمه ی لویه ی جرگه ی افغانستان گرد هم آمدند و نوزدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود ، قهرمان ملی افغانستان را گرامی داشتند .

محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان که در این مراسم سخن می گفت ، ضمن ادای احترام به شخصیت و جایگاه احمد شاه مسعود به عنوان قهرمان ملی افغانستان و یکی از پرچمداران جهاد ، مقاومت و حرکت های صلح خواهانه تاکید کرد که یکی از اهداف اساسی مسعود همانا تامین صلح پایدار در سرزمین افغانستان بود .

خلیلی با اشاره به حیاتی بودن نقش محوری مردم افغانستان در روند صلح کنونی ، خاطر نشان ساخت که بازیگران بیرونی باید به اراده و خواست ملت بزرگ افغانستان احترام بگذارند .

هم چنین ، فوزیه کوفی عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز در سخنانی کوتاه حرکت های ارزش ستیزانه را حرکت های خارجی خواند و تاکید کرد که جهاد  و مقاومت ملت افغانستان بخشی از ارزش های این ملت را تشکیل می دهند اما به گفته ی کوفی : به کار بردن اصطلاحاتی مانند تفنگ سالار و جنگ سالار برای نام بردن مجاهدین جفای بزرگی در حق آنانی است که در دوران جهاد و مقاومت از این سرزمین و ارزش های آن دفاع کردند .

احمد شاه مسعود که خود فرزند یکی از افسران ارتش نظام ظاهر شاهی بود.به تاریخ 11 سنبله 1332در ولسوالی بازارک ولایت پنجشیر به دنیا آمد وی در اوایل جوانی اش به صفوف مجاهدین پیوست و در زمان کوتاهی ، به آمر صاحب و شیر پنجشیر معروف شد لقب هایی که شخصیت کاریزمای مسعود در نبرد با ارتش سرخ برایش به ارمغان آورد .پس از شکست شوروی در افغانستان و همزمان با آخرین روزهای  عمر حکومت مجاهدین ، مسعود به مصاف طالبان رفت و همان گونه که خود گفته بود ، تا آخرین رمق در برابر طالبان رزمید  ودر نهایت ، در روز هجدهم سنبله 1380 دو تروریست القاعده که در نقاب خبرنگار خود را به مسعود رسانده بودند ، او را هدف قرار دادند و جانش را گرفتند .

گزارش عالمی خبرنگار رادیو دری:

 

کلیدواژه