بزرگترین مسئولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان حفاظت از خودشان است
(last modified 1399-07-02T07:17:24+00:00 )
میزان 02, 1399 11:47 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: بزرگترین مسئولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان حفاظت از خودشان است
    خلیلزاد: بزرگترین مسئولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان حفاظت از خودشان است

فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان در نشست کمیته فرعی نظارت و اصلاحات امنیت ملی کنگره آمریکا گفت که اگر روند صلح ناکام شود، افغان‌ها متأثر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «زلمی خلیل‌زاد»، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان در نشست کمیته فرعی نظارت و اصلاحات امنیت ملی کنگره آمریکا گفت که اگر روند صلح ناکام شود، افغان‌ها متأثر خواهند شد.

وی افزود که آمریکا در هر شرایطی در افغانستان، از منافع خود محافظت خواهد کرد.

خلیلزاد همچنین گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد اوضاع سال ۱۹۹۰ در افغانستان تکرار شود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به معنای حذف آمریکا نیست؛ اما او تأکید کرد که اکنون بزرگترین مسؤولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان، حفاظت از خودشان است.

وی دربارۀ کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز گفت: ما در مسیر کاهش سطح نیروهای نظامی به ۴ هزار تا ۵ هزار در پاییز هستیم و کاهش بیشتر نیروها براساس شرایط در زمین و تعهدات طالبان، وابسته خواهد بود.

وی بر این باور است که طالبان گام‌های مثبتی را برداشته و این گروه روابطشان را با القاعده، قطع کرده‎است، اما آنها هنوز برای احترام به تعهدات خود فاصله دارند.

وی در ادامه گفت که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وابسته به این خواهد بود که این گروه تعهدات خود را عملی کنند.

خلیل‌زاد خاطرنشان کرد که پس از امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، هیچ حمله‌ای بر نیروهای آمریکایی و ائتلاف در افغانستان، صورت نگرفته‌است.

وی گفت: از زمان امضای توافقنامه تاکنون هیچ آمریکایی در نتیجه حملات طالبان، وجود نداشته‌است."

خلیلزاد همچنین ادامه داد که هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از سوی مردم، زیر فشار هستند و خواهان نتیجۀ گفت‌وگوهای هستند.

وی در این باره گفت: هیئت‌های طرف‌های درگیر بدون میانجی‌گری یا تسهیل‌ بین المللی نشسته‌اند این فرصت را دارند که به جنگ بیش از ۴۰ سال در کشور شان، پایان دهند.

نماینده آمریکا تصریح کرد که مذاکرات در دوحه در ادارۀ افغان‌ها است؛ اما تصمیم‎‌های آنان بر آیندۀ کمک‌های آمریکا به افغانستان اثرگذار خواهند بود.

خلیل‌زاد تأکید کرد که آمریکا با طالبان در تماس مداوم است.

فرستاده ویژه آمریکا، بر پشتیبانی واشنگتن از ارزش‌ها، حقوق زنان و اقلیت‌ها در افغانستان نیز تأکید کرد؛ اما گفت که سرانجام، افغان‌ها اختیار کشورشان را در دست خواهند داشت.

این نخستین حضور خلیل‌زاد در نشست پاسخگویی به کنگره آمریکا بود.

کلیدواژه