میزان 03, 1399 13:37 Asia/Kabul
  • نتایج آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ افغانستان اعلام شد
    نتایج آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ افغانستان اعلام شد

نتایج آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ امروز (پنج‌شنبه، ۳ میزان) اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شمسیه فرزند محمدنسیم از دبیرستان محمد آصف مایل شهر کابل با کسب ۳۵۳.۱۸۵ امتیاز مقام اول را به خود اختصاص داده و در دانشکده‌ پزشکی دانشگاه کابل پذیرفته شده است.

نعمت‌الله ولد محفوظ‌الله از کابل با ۳۵۳.۱۳۳ امتیاز، محمد مجتبی ولد گل حسین با ۳۵۰ امتیاز از کابل، توریالی ولد سید کریم با ۳۴۹ امتیاز از بدخشان، احمد فواد ولد احمد رحیم با ۳۴۹.۷ امتیاز از کابل، زین‌العابدین ولد بادار با ۳۴۸ امتیاز، احمد وثیق ولد احمد قسیم با ۳۴۸ امتیاز و نصیحه ولد رحیم داد با ۳۴۸ امتیاز از کابل، وثیق ولد خیرمحمد با ۳۴۸ امتیاز از ولایت غور و فضل احمد با ۳۴۸ امتیاز از ولایت هرات به ترتیب دوم تا دهم امتیاز کنکور امسال اعلام شده‌اند.

عبدالقدیر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات افغانستان در نشستی به مناسبت اعلام نتایج کنکور گفت که در میان نزدیک به ۲۰۰ هزار داوطلب کنکور امسال در شش دوره در ۳۴ ولایت این کشور آزمون برگزار شده است.

خموش همچنین گفت که ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور امسال رتبه‌های خوبی اخذ کرده و تنها در حدود دو یا سه هزار داوطلب نتوانسته‌اند رتبه خوبی اخذ کنند.

به گفته‌ او، امتحانات پیروزی و شکست دارند، اما این پایان زندگی نخواهد بود. او تأکید کرد که از پنج فردی که بیشترین امتیازات را اخذ کرده‌اند، در یک نشست دیگر تقدیر خواهد شد.

عباس بصیر، سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز در این نشست گفت که اداره ملی امتحانات روند آزمون کنکور را به شفافیت پیش برده و از هر نوع دخالت مصئون بوده است.

بصیر همچنین گفت که تلاش‌های زیادی در قسمت بالابردن ظرفیت جذب داوطلبان کنکور صورت گرفته است، اما هنوز هم ظرفیت جذب بیش از ده درصد داوطلبان تحصیلات عالی وجود ندارد.

بصیر در عین حال بر بالابردن کمیت جذب دانشجویان و تقویت کیفیت دروس در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت که در سال‌های آینده یکی از برنامه‌های وزارت تحصیلات عالی، اجرای برنامه‌هایی در راستای بالا بردن کیفیت نظام تحصیلی افغانستان خواهد بود.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان در ادامه سخنانش گفت که ۲۰ بورسیه‌ تحصیلی برای اول رتبه تا بیستم و ۱۰۲ بورسیه تحصیلی دیگر برای رتبه‌های اول تا سوم ولایات در نظر گرفته خواهد شد.

کلیدواژه