میزان 04, 1399 12:55 Asia/Kabul
  • کاهش 30 درصدی رشد اقتصادی افغانستان با شیوع کرونا
    کاهش 30 درصدی رشد اقتصادی افغانستان با شیوع کرونا

«اشرف غنی» در نشست مجمع جهانی اقتصاد در رابطه با مبارزه با ویروس کرونا گفت که شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی افغانستان را ۳۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، غنی روز چهارشنبه، ۲ میزان در این نشست سخنرانی و به پرسش‌ها در مورد تأثیرات منفی ناشی از ویروس کرونا بالای اقتصاد افغانستان پاسخ داده است.

غنی شیوع کرونا را یک «رویداد غیرمترقبه» خواند و گفت که این ویروس تأثیرات منفی بر اقتصاد افغانستان، منطقه و جهان داشته است.

به گفته غنی، با وجود کاهش ۳۰ درصدی رشد اقتصادی افغانستان به دلیل شیوع کرونا، دولت او تلاش کرده که با استفاده از منابع داخلی و جلب کمک‌های بین‌المللی با این پدیده مبارزه کند.

رییس‌جمهور افغانستان در این نشست افزود که در زمینه‌ همکاری‌های بین‌المللی به‌خاطر جلوگیری از تأثیرات منفی ویروس کرونا تلاش شد تا مرزها با کشورهای منطقه باز باشد.

وی همچنین تأکید کرد که با بخش خصوصی برای باز ماندن فروشگاه‌ها و حفظ قیمت‌های مواد غذایی کار شد و برنامه‌ توزیع نان خشک و دسترخوان ملی نیز راه‌اندازی شد.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با کشورهای منطقه روابط خوب را تقویت کردیم و تلفات مردم ما در اثر شیوع کرونا، نسبت به بسیاری کشورهای جهان کم‌تر بود، معافیت کتلوی به میان آمد، بخش‌های عرضه خدمات بهداشتی و درمانی چند برابر تقویت شد و آسیب‌پذیری‌های خود را در سیستم حکومت‌داری، شناسایی کردیم».

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت افغانستان، تاکنون بیش از ۳۹ هزار نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، بیش از ۳۲ هزار نفر بهبود یافته و بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفر دیگر جان داده‌اند.

کلیدواژه