میزان 10, 1399 13:15 Asia/Kabul
  • پارلمان اروپا خواهان آتش‌بس فوری و دایمی در افغانستان شد
    پارلمان اروپا خواهان آتش‌بس فوری و دایمی در افغانستان شد

همزمان با جریان مذاکرات بین‌الافغانی صلح در قطر، پارلمان اروپا از طرف‌های درگیر در افغانستان خواست تا آتش‌بس «فوری» و دایمی در افغانستان برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه‌ای که روز (چهارشنبه، ۹ میزان) از سوی پارلمان اروپا منتشر شده، خشونت‌های هفته‌ اخیر در افغانستان نکوهش شده و آمده است که مهم است تا افغانستان در شرایط حساس کنونی ثبات داخلی داشته باشد.

در بیانیه همچنین از مذاکرات بین‌الافغانی استقبال و گفته شده است که روند صلح جامع، پیش‌شرط پایان‌دادن به کشتار و ویرانی‌ها و ایجاد ثبات، امنیت و صلح می‌باشد. پارلمان اروپا تأکید کرده است که این مذاکرات در مورد پایان کشتار و ویرانی‌های چهل‌ساله‌ افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با این حال اعضای این پارلمان خاطرنشان کرده‌اند که در تمامی مراحل این مذاکرات باید تمامی جناح‌های سیاسی و جامعه مدنی از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها شرکت داشته باشند. آنان گفته‌اند: «لازم است که برای حفظ احترام به حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و کودکان، همه در افغانستان در جریان مذاکرات و در حکومت پساصلح احساس نمایندگی کنند.»

در بیانیه پارلمان اروپا همچنین آمده است که کشورهای عضو این اتحادیه آماده هستند تا در راستای تسهیل و حمایت از روند صلح افغانستان به منظور حفظ و ارزش‌های دموکراسی با افغانستان همکاری کنند.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، حکومت افغانستان از آن استقبال کرد. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در توئیتی گفته است که افغانستان از خواست پارلمان اروپا برای آتش‌بس فوری و دایمی استقبال می‌کند. طالبان اما تاکنون به خواست‌ها برای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس در افغانستان تمکین نکرده‌اند.

این در حالی است که مذاکرات صلح بین‌الافغانی در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر گشایش یافت. از آن زمان تاکنون گروه‌های تماس هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان نتوانسته‌اند روی دستورالعمل رفتاری در جریان مذاکرات صلح، به توافق نهایی دست‌یابند.

پس از آغاز این مذاکرات خشونت‌ها در افغانستان نیز افزایش یافته است.

کلیدواژه