میزان 26, 1395 12:50 Asia/Kabul
  • محمداسماعیل خان:جنگ کنونی در افغانستان، جنگ قدرت‌های خارجی است

محمداسماعیل خان از رهبران جهاد و مقاومت مردم افغانستان و از چهره‌های جهادی در جمع هزاران تن از مجاهدین و فرماندهان جهادی غرب افغانستان گفت: جنگ کنونی در افغانستان، جنگ قدرت‌های خارجی است و خارجی‌ها می‌خواهند این کشور را به دلیل دستیابی به منافعشان به سوریه‌ی دوم مبدل کنند.

وزیر پیشین آب و برق افغانستان که بیشتر از یک دهه والی هرات بوده است، نسبت به احتمال شدت یافتن جنگ در کشور در سال آینده و پیامدهای آن به حکومت وحدت ملی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ،وی افزود: سال آینده طالبان نیرومند‌تر از سال جاری به میدان نبرد خواهند آمد و این جنگ به سقوط ولایات بیشتری از افغانستان منجر خواهد شد.

اسماعیل خان با بیان اینکه، ادامه جنگ کنونی در افغانستان که هر روز ولایت‌ها از سوی مخالفین مسلح محاصره می‌شوند، شروع یک جنگ بزرگتر است و از همین رو باید استراتژی و طرح جنگ حکومت تغییر کند،افزود: جنگ کنونی افغانستان جنگ با طالبان نیست بلکه این جنگ کشورهای خارجی‌است که می‌خواهند افغانستان را به میدان نبرد تبدیل کنند و از آن سوریه دوم بسازند.

این فرمانده جهادی غرب افغانستان اظهار داشت: جنگ به دروازه‌های شهرهای غربی کشور رسیده و مجاهدین دیگر تحمل نخواهند کرد وهمانند ساکنان قندوز، هلمند و فراه منتظر هجوم طالبان نخواهند ماند وعلیه آنان اقدام خواهند کرد.

محمداسماعیل خان، حضور نیروهای خارجی در افغانستان را بی نتیجه دانست و اظهارداشت:مشکلات امروز کشور تنها به دست افغانستانی‌ها برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عملیات کنونی نیروهای آمریکایی در مقابله با طالبان در ولایت فراه موثر نخواهد بود، اظهار داشت: نیروهای خارجی نهایتا جنگ را تا 2 کیلومتر به عقب می‌برند اما طالبان را از ریشه نمی‌سوزانند، این باعث می‌شود تا آنان دوباره جان بگیرند و به میدان نبرد برگردند.

اسماعیل خان در ادامه صحبت‌هایش خطاب به حکومت وحدت ملی و کشورهای خارجی گفت: خرسند و خوشحال نباشید که 15 میلیارد دالر به افغانستان میاورید، این مبلغ نمی‌تواند تا جبران خسارتی که بر 200 هزار بیجا شده داخلی افغانستان طی سال جاری وارد شده باشد.

وی هشدار داد که باید در روند تامین امنیت و مبارزه با دشمنان افغانستان تغییر تاکتیک روی بدهد و از مجاهدین نظر و عمل طلبیده شود.

پیش از این هم محمداسماعیل خان در چندین برنامه متفاوت از آینده‌ای نگران کننده در امنیت افغانستان خبر داده بود.

صحبت‌های او در آن زمان مورد انتقاد شماری از چهره‌های سرشناس داخل و خارج ولایت هرات قرار گرفته بود.

کلیدواژه