میزان 18, 1399 13:35 Asia/Kabul
  • ناتو: براساس شرایط افغانستان در مورد خروج نظامیان تصمیم‌گیری می‌شود
    ناتو: براساس شرایط افغانستان در مورد خروج نظامیان تصمیم‌گیری می‌شود

دبیرکل ناتو در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان گفت: متحدان ناتو در مشورت با یکدیگر در مورد خروج از ماموریت افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان تا پیش از کریسمس سال جاری گفت: متحدان ناتو در مشورت با یکدیگر در مورد خروج از ماموریت افغانستان تصمیم خواهند گرفت. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی (اوایل روز پنجشنبه به وقت تهران) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، اعلام کرد که تمامی نظامیان آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان باید تا کریسمس از این کشور خارج شوند.

دبیرکل ناتو که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد،‌ ادامه داد: در مورد خروج نظامیان ناتو شرایط کشور افغانستان در نظر گرفته می شوند و  تصمیم برای ورود به افغانستان با مشورت با متحدین صورت گرفته و تصمیم در مورد خروج از این کشور نیز با یکدیگر انجام خواهد شد. 

استولتنبرگ تصریح کرد: ناتو تنها زمانی از افغانستان خارج خواهد شد که مطمئن شود که این کشور دیگر به مکانی برای فعالیت تروریسم تبدیل نمی‌شود. 

دبیر کل ناتو همچنین یادآور شود: تصمیمات این سازمان براساس شرایط موجود در افغانستان اتخاذ خواهد شد که این به نفع ماست که امنیت این کشور در بلند مدت تامین شود.

به عنوان بخشی از توافق اوایل سال جاری میلادی مقام‌های آمریکایی و طالبان، نظامیان خارجی از جمله نیروهای آمریکایی در صورت حفظ آتش‌بس میان طالبان و دولت افغانستان، می‌بایست طبق برنامه تا می ۲۰۲۱ (ثور۱۴۰۰) از افغانستان خارج شوند.

کلیدواژه