میزان 19, 1399 15:57 Asia/Kabul
  • معاون رئیس جمهور افغانستان: طالبان عامل ایجاد بن بست در افغانستان است
    معاون رئیس جمهور افغانستان: طالبان عامل ایجاد بن بست در افغانستان است

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، طالبان را مسئول ایجاد بن بست در مذاکرات صلح دوحه دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، «سرور دانش» امروز در مراسمی در دادستانی کل افغانستان در کابل گفت: طالبان با اصرار‌های بی مورد بر برخی موضوعات در تنظیم شیوه نامه مذاکرات صلح، این روند را به بن بست کشانده است.

وی افزود: دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد کرده است که مبنای حل اختلافات هیئت‌های مذاکره کننده، قرآن، سنت و شریعت قرار گیرد، اما طالبان همچنان بر مبنا قرارگرفتن توافقنامه طالبان با آمریکا در مذاکرات صلح میان افغان‌ها تاکید دارند.

معاون رئیس جمهور افغانستان طالبان را یک گروه یاغی و متجاوز علیه مسلمانان دانست و گفت: اکنون طالبان از شعار دائمی خود درباره شریعت شانه خالی می‌کنند و به مردم افغانستان به دیده تبعیض می‌نگرد که این خود مخالف صریح اصول و ارزش‌های دینی و ملی است.

دانش در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه موضع دولت افغانستان در روند صلح فراتر از طالبان است افزود: ادعای جهاد نیز در افغانستان اکنون پایان یافته و قبول نکردن آتش بس از سوی طالبان نیز مخالفت با اصول و شریعت اسلام است.

معاون رئیس جمهور افغانستان بار دیگر بر حفظ نظام جمهوریت اشاره کرد و گفت: اکنون دوره استفاده از زور در سیاست افغانستان به پایان رسیده است و جمهوریت، نظامی است که همه اقوام و گروه‌های افغانستانی زیر چتر آن قرار دارند.

این اظهارات درحالی مطرح شده است که با گذشت حدود یک ماه از مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان در قطر، هنوزهم هیئت‌های مذاکره کننده بر سر اصول و شیوه نامه مذاکرات به توافق نرسیده اند.

طالبان بر مبنا قرارگرفتن توافقنامه آمریکا و طالبان در مذاکرات صلح میان افغان‌ها تاکید دارد که این موضوع اختلاف برانگیز شده است.

کلیدواژه