ادامه موج محکومیت انفجار تروریستی دیروز کابل
(last modified 1399-08-04T07:53:39+00:00 )
عقرب 04, 1399 12:23 Asia/Kabul
  • ادامه موج محکومیت انفجار تروریستی دیروز کابل
    ادامه موج محکومیت انفجار تروریستی دیروز کابل

انفجار تروریستی دیروز (شنبه ) کابل (پایتخت افغانستان) که بر اثر آن شمار زیادی کشته و زخمی شدند، محکومیت ها و واکنش های متفاوتی را در این کشور و منطقه بدنبال داشته است .

دیروز حمله انفجاری به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب کابل، به کشته شدن  ۱۸ نفر و زخمی شدن 57 نفر دیگر انجامید.

هرچند گروه طالبان در ساعات اولیه دخالت در این انفجار تروریستی  را رد کرد و گروه تروریستی داعش مثل همیشه مسئولیت آن را برعهده گرفت، اما برخی از  مقامات دولت افغانستان و مردم این کشور گروه طالبان را مسئول این حمله دانستند.

به گزارش ایرنا ، «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان در نخستین واکنشها به  این انفجار تروریستی، آنرا وحشیانه خواند و اعلام کرد،  دولت این کشور بیش از شش هزار زندانی گروه  طالبان را به خواست جامعه بین‌المللی و مردم این کشور آزاد کرد تا پایان خون‌ریزی و جنگ را به ارمغان بیاورد اما مردم هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان هستند .

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز  عاملان این حمله تروریستی را بد صفت و ترسو خوانده و آن را محکوم کرد و گفت، حمله تروریستی به مرکز آموزشی کوثر دانش کابل و کشته شدن کودکان و دانش‌آموزان عمل ضد بشری و خلاف ارزش‌های دینی، انسانی و اسلامی است.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در بیانیه ای  این حمله تروریستی را محکوم کرد و گفت،افزایش تلفات و خشونت در این کشور قابل قبول نبوده و طرف‌های درگیر در جنگ باید برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت بردارند و تمام تلاش‌ خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح در قطر به کار گیرند .

«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هم این حمله تروریستی را مصداق جنایت علیه بشریت دانست واز جامعه جهانی خواست که در برابر این جنایت سکوت نکنند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان  امور فرهنگی هم در واکنش به حمله تروریستی مرکز آموزشی کوثر دانش،   مسئولیت اصلی  این حمله را  متوجه گروه طالبان  دانست و تصریح کرد: گروه تروریستی القاعده بازوی طالبان و داعش هم سخنگوی آنان است.

مرتضوی افزود، طالبان دشمن بشریت، آگاهی، دانایی و پیشرفت‌اند و روز و شب خود را با کشتار و تخریب آغاز می‌کنند و به صلح باور ندارد.

«طارق آرین» سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز در  صفحه فیسبوک نوشت ، طالبان کریدور تروریسم را در افغانستان ایجاد کرده و از حسن‌نیت حکومت و مردم افغانستان سوء استفاده کرده است.

آرین  افزود، اکنون رویکرد جنگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان  نیز تغییر خواهد کرد ومبارزه با طالبان و تروریستها با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت .

حمله انتحاری به مرکز آموزشی «کوثر دانش» کابل،  واکنش جمهوری اسلامی ایران را هم بدنبال داشته است .

شماری زیادی از نهادها و سازمان‌های خارجی و سفارتخانه‌ها در کابل تاکنون سکوت کردند ، اما سفارتخانه ایران در افغانستان نخستین سفارتخانه‌ای بود که به آن واکنش نشان داد.

سفارتخانه  جمهوری اسلامی ایران در کابل دیشب در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، آن را  غیر انسانی و ضد اسلامی دانست و اعلام کرد ،در هفته‌های اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزی‌های شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه مردم و دولت افغانستان هوشیار باشند .

سفارتخانه آمریکا در کابل و «زلمی  خلیل زاد» نماینده  ویژه واشنگتن در امور افغانستان در رابطه با این حمله تروریستی و کشتار هدفمند کودکان و دانش آموزان در کابل سکوت کرده است.

 

کلیدواژه