ضرب العجل دوماهه وزارت مالیه افغانستان به مالکان وسایل نقلیه فاقد اسناد
(last modified 1399-08-11T06:06:27+00:00 )
عقرب 11, 1399 10:36 Asia/Kabul

به منظور کاهش جرائم و افزایش سطح امنیتی افغانستان، مالکان وسایط نقلیه فاقد اسناد دو ماه فرصت خواهند داشت تا آنها را ثبت کنند. در غیر اینصورت وسایل ضبط و برای استفاده‌ی پولیس، در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، سرپرست وزارت مالیه افغانستان طی مراسم افتتاح طرح ثبت قانونی موترها در کابل اظهار داشت: این کار در کاهش و جلوگیری از وقوع رویدادهای امنیتی سودمند خواهد بود و این امر از آن جهت اهمیت دارد که موترهایی که بصورت غیر قانونی وارد خاک کشور می‌شوند، ممکن است در جهت خرابکاری و عملیات‌های تخریبی امنیتی استفاده شوند و هم اکنون نیز بیشتر وسایطی که در ناامنی‌ها از آنها استفاده شده است بصورت بدون اسناد و غیر قانونی هستند.

عبدالهادی ارغندیوال سرپرست وزارت مالیه در ادامه سخنانش ابراز نمود: از دوماه دیگر تردد اینگونه وسایل فاقد اسناد، جلوگیری خواهد شد.

همچنین خلیل الله صالح زاده رئیس عمومی گمرکات افغانستان در این نشست اظهار داشت که طی 10 سال گذشته فقط 40600 عراده موتر از مرزهای قانونی وارد کشور شده است و آنها قصد دارند بمنظور تسهیل به طرح قانون‌مند شدن این واردات، تعرفه‌های گمرکی را کاهش دهند.

اما اتحادیه سراسری موترفروشان افغانستان با این طرح وزارت مالیه مخالف است.

نظام‌الدین محرابی رئیس این اتحادیه در این مورد ابراز داشت که در این روش به علت پایین آمدن بهای موترها، تاجران سود کمی خواهند کرد و دچار زیان خواهند شد و در نتیجه تاجران از این امر سر باز زده و دوباره قاچاقبران موتر وارد عمل می‌شوند.

 گفتنی است که روند ثبت قانونی وسایط نقلیه در پی افزایش حملات انتحاری و شدت یافتن خرابکاری در کابل و دستور امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری برای قانون‌مند کردن عبور و مرور موترها اجرایی شده است، همچنین صالح به مالکان موترهای فاقد اسناد هشدار داد که اگر برای قانونی ساختن مدارک وسایل‌شان اقدام نکنند، آنها ضبط و در اختیار نیروهای پولیس قرار خواهند گرفت.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش قریشی از کابل:

کلیدواژه