نگرانی نسبت به گسترش ناامنی ها در افغانستان
(last modified Thu, 12 Nov 2020 07:48:31 GMT )
عقرب 22, 1399 12:18 Asia/Kabul
  • نگرانی نسبت به گسترش ناامنی ها در افغانستان
    نگرانی نسبت به گسترش ناامنی ها در افغانستان

آن گونه که نهادهایی مانند کمیسیون مستقل حقوق بشر می افغانستان می گویند، گسترش دامنه ناامنی ها جان غیرنظامیان بیشتری را با خطر روبرو کرده است.

وطن دوست که در مراسم تدفین یکی از قربانیان حملات تروریستی شرکت کرده است با بغضی در گلو نسبت به افزایش ناامنی ها احساس نگرانی می کند.

براساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، 87 غیرنظامی در 11 رویداد امنیتی جداگانه کشته و یا زخمی شده اند.

ذبیح الله فرهنگ سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گفتگو با رادیو دری ضمن تایید این آمار، گروه های تروریستی را عامل اکثر تلفات غیرنظامیان در افغانستان خواند.

 با این وجود، محمد جعفر عیار تحلیل گر مسایل سیاسی، خشم طالبان از شکست در نبردهای اخیر بویژه در نبرد سخت هلمند در جنوب افغانستان را یکی از عوامل عمده ی افزایش ناامنی ها در قالب کشتارهای هدفمند، بمب گذاری، ترور و حملات پیچیده می داند. افزون بر این که سماجت بر خشونت و آتش افروزی توسط طالبان با هدف امتیاز گیری در میز مذاکرات در دوحه نیز صورت می گیرد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک بار دیگر از تمامی طرف های درگیر در جنگ افغانستان می خواهد تا با رعایت قواعد، مقررات و قوانین بشر دوستانه ی بین المللی و اصول جنگ، از هدف قرار دادن غیرنظامیان خود داری کنند.

در عین حال، دولت افغانستان و نظامیان خارجی که عامل بخشی از تلفات غیرنظامیان شناخته می شوند، نیز بارها اعلام کرده اند که حفظ جان غیرنظامیان از اولویت های آنان به شمار می رود و این تروریستان هستند که با اشغال مناطق مسکونی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

کلیدواژه