عقرب 26, 1399 15:30 Asia/Kabul
  • تجهیز تروریست‌ها به ابزار مدرن نظامی دستاورد صلح آمریکا و طالبان
    تجهیز تروریست‌ها به ابزار مدرن نظامی دستاورد صلح آمریکا و طالبان

شماری از مقامات دولتی افغانستان با نگرانی از تجهیز گروه طالبان به ابزار مدرن نظامی و جاسوسی از جمله پهپاد و دوربین دید در شب، می‌گویند دستیابی به این تجهیزات و افزایش خشونت ها و حملات این گروه با پیمان صلح آمریکا و طالبان مرتبط است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، خبرگزاری صدای افغان (آوا) روز دوشنبه با اعلام این مطلب افزود: طالبان با استفاده از دهها هزار نیروی آموزش دیده در مدارس مذهبی و اردوگاه های نظامی و تجهیزات مدرن به حملات خود ادامه می‌دهد.

«نقیب الله فائق» والی فاریاب گفت که طالبان با پهپادهای جاسوسی و سلاح های دید در شب پایگاه‌ها و مواضع نیروهای دولتی را هدف قرار می دهد.

فایق افزود که طالبان به سلاح‌های مدرنی دست یافته‌اند که با استفاده از آن نظامیان داخل تانک ها را هدف قرار می‌دهند و این تجهیزات در اختیار چند کشور محدود است.

وی اضافه کرد: هم اکنون طالبان به سلاح هایی مجهز هستند که نیروهای امنیتی افغان از آن بی بهره‌اند.

اگرچه نیروهای امنیتی افغانستان تاکنون توانسته اند شماری از پهپادها و تجهیزات اطلاعاتی طالبان را منهدم یا توقیف کنند، اما شواهد و اظهارات مقام های محلی نشان می‌دهد که در استان‌های فاریاب، قندوز و پکتیا طالبان به این تجهیزات دسترسی دارند و از آنها برای شناسایی مراکز نظامی دولتی و کشتار نیروهای امنیتی استفاده می کنند.

خبرگزاری آوا افغانستان در ادامه با طرح این پرسش که چرا نیروهای آمریکایی و خارجی مستقر در افغانستان با تجهیزات پیشرفته با پهپادهای طالبان برخورد نمی کنند، نوشت دستیابی طالبان به تسلیحات مدرن بی ارتباط با توافقنامه طالبان و آمریکا نیست.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به سخنان مک مستر مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نوشت، آمریکا با طالبان علیه دولت منتخب افغانستان، همدست شده و این تنها پیامد صلحی بود که ترامپ با طالبان منعقد کرد.

آوا به نقل از شماری از ناظران نوشت، ممکن است آمریکا به صورت مستقیم اقدام به تجهیز و تأمین تسلیحات فوق پیشرفته و امکانات اطلاعاتی مدرن برای طالبان کرده باشد.

به گفته کارشناسان، زلمی خلیلزاد مذاکره کننده ارشد آمریکا همواره حملات طالبان را توجیه و از آنها دفاع کرده است.

کلیدواژه