عقرب 29, 1399 17:49 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی پاکستان برای ‌کمک به برقراری آتش‌بس در افغانستان

نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که این کشور آماده هرگونه همکاری برای کمک به کاهش خشونت‌ها در افغانستان و هموار کردن مسیر برقراری آتش‌بس میان طرف‌های درگیر است.

به گزارش تلویزیون ملی پاکستان،   «عمران‌خان» در جریان سفر روز پنجشنبه خود به‌ کابل به دیدار  «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان رفت و سپس طرفین در نشست مطبوعاتی مشترک حاضر شدند.

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اهمیت پیوندها و روابط این کشور با افغانستان و لزوم تحکیم مناسبات میان مردم، گفت: صلح افغانستان نقطه مشترک مردم و دولت دو کشور است و ما برای این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

وی با اشاره به نقش تسهیل کننده اسلام‌آباد برای آغاز مذاکرات میان آمریکا و طالبان سپس شروع فرآیند فعلی در دوحه با عنوان مذاکرت بین افغانی، افزود: تشدید خشونت‌ها به رغم ادامه مذاکرات میان گروه‌های افغانی در قطر بسیار نگران کننده است.

عمران‌خان تاکید کرد: پاکستان درصدد تسهیل فرآیند برقراری آتش‌بس در افغانستان است و حاضریم هر کاری را برای کمک به کاهش خشونت‌ها در کشور همسایه انجام دهیم.

وی افزود: صلح پایدار در افغانستان ضامن امنیت و رفاه منطقه است. ما برای رسیدن به این هدف بیش از انتظارات افغانستان همکاری خواهیم‌کرد.

نخست وزیر پاکستان از تشکیل کمیته مشترک با افغانستان با حضور نهادهای امنیتی-اطلاعاتی دو کشور برای شناسایی موانع در مسیر همکاری و انجام اقدامات هماهنگ برای حرکت رو به جلو خبر داد.

اشرف غنی: آتش‌بس فوری را در افغانستان خواستاریم 

رئیس جمهوری افغانستان با قدردانی از همکاری پاکستان و مواضع عمران‌خان برای کمک به پیشبرد فرآیند صلح، گفت: همکاری اسلام‌آباد با ‌کابل برای صلح و ثبات منطقه اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور، اظهار داشت: راهکار جامع سیاسی تنها روش پرداختن به مسائل افغانستان و برقرای صلح در این کشور است.

اشرف غنی افزود: افغانستان خواهان برقراری هرچه سریعتر آتش‌بس در کشور است زیرا این یک گام اساسی برای دستیابی مردم افغانستان به اهداف رشد و توسعه است.  

رئیس جمهوری افغانستان گفت که وی به زودی به دعوت عمران‌خان سفر رسمی دیگری به پاکستان انجام می‌دهد.

براساس این گزارش،  سفر نخست وزیر پاکستان به دعوت رئیس جمهوری افغانستان انجام شد و این اولین بازدید رسمی عمران‌خان از کابل است.

در حاشیه این سفر  «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان و «محمدحنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در کابل با حضور اعضای هیات‌های دو کشور مذاکره‌ کردند.

کلیدواژه