عقرب 30, 1399 13:10 Asia/Kabul
  • درخواست مجازات برای جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، پیگیری جنایات نظامیان استرالیایی علیه غیرنظامیان افغان و مجازات آنها را خواستار شد .

به گزارش رادیو دری ، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به اعتراف فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا به قتل 39 غیرنظامی افغان توسط نظامیان استرالیایی در افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد، این جنایت جنگی باید پیگیری و حقوق قربانیان آن تامین شود.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین از دیگر کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا نیز خواست تا درباره جنایت های مشابه نظامیان خود در افغانستان، تحقیق کنند.

ژنرال «آنگس کمپبل» Angus Campbell  فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا دیروز(پنج شنبه) در نشست مطبوعاتی به قتل 39 غیر نظامی افغان از طرف نظامیان استرالیایی در افغانستان در بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ میلادی اعتراف کرد .

بدنبال آن «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در تماسی تلفنی با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان از کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان استرالیایی ابراز تاسف کرد. وزارت خارجه استرالیا هم در بیانیه ای در این خصوص از دولت افغانستان عذرخواهی کرد.

در دو دهه گذشته نظامیان خارجی به سرکردگی آمریکا در افغانستان مرتکب جنایات جنگی زیادی شده اند به طوری که مردم افغان نزدیک به دو میلیون شکایت در دیوان بین المللی کیفری لاهه ثبت کرده اند.

کلیدواژه