قوس 02, 1399 16:10 Asia/Kabul
  • همکاری سینمایی ایران و افغانستان
    همکاری سینمایی ایران و افغانستان

در جشنواره فیلم زنان هرات و نخستین جشنواره فیلم افغانستان با عنوان «لاجورد»، برگسترش همکاری های سینمایی ایران و افغانستان تاکید شد.

به گزارش رادیودری، برگزاری جشنواره فیلم زنان هرات و همچنین نخستین جشنواره دولتی فیلم افغانستان با عنوان «لاجورد» در کابل در این روز‌ها باعث شد تعدادی از سینماگران، فیلمنامه نویسان و کارگردان‌های ایرانی به کابل سفر کنند.

هرچند چهار دهه جنگ و ناامنی در افغانستان ضربه سنگینی به سینمای این کشور وارد کرده است، اما از آنجا که مردم افغانستان علاقه‌مند سینمای ایران هستند و با توجه به فرهنگ و تاریخ مشترک، محصولات سینمای ایران را پیگیری می‌کنند، زمینه مناسبی برای گسترش همکاری سینماگران دو کشور وجود دارد.

«لطیف احمدی» رئیس سابق «افغان فیلم» افغانستان در این باره گفت: سینمای ایران نه تنها در افغانستان بلکه در جهان، شناخته شده است.

«طاهر زهیر» سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان نیز از همکاری مشترک این کشور و جمهوری اسلامی ایران  در حوزه سینما به ویژه در بخش تولید مشترک سینمایی در حوزه تمدنی دو کشور استقبال کرد.

«نرگس آبیار» کارگردان و نویسنده ایرانی نیز که به کابل سفر کرده است، گفت: افغانستان کشور بکری برای تولید محصولات سینمایی است.

همچنین «سید افشین هاشمی» نویسنده و بازیگر ایرانی نیز گفت: اوضاع امروز سینمای افغانستان او را به یاد روز‌های جنگ در ایران می‌اندازد که همزمان با حملات موشکی، زندگی جریان داشت.

«صحرا کریمی» رئیس افغان فیلم (سازمان دولتی سینمای افغانستان) نیز گفت: امیدوارند سینماگران افغانستانی و ایرانی محصولات مشترک تولید کنند.

سینماگران ایران با حضور در دو جشنواره فیلم افغانستان، تعدادی از فیلم‌های این کشور را داوری و برای علاقه مندان‌در حوزه سینما در افغانستان دوره‌های آموزشی برگزار کرده اند.

کلیدواژه