قوس 03, 1399 23:53 Asia/Kabul
  • احتمال کاهش کمک‌های جهانی به افغانستان
    احتمال کاهش کمک‌های جهانی به افغانستان

برخی منابع خبری از کاهش کمک های اعطایی به افغانستان از سوی شرکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی ژنو خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شرکت کنندگان در نشست بین المللی ژنو از قدرت گرفتن طالبان در پی خروج نیروهای آمریکایی و احتمالا بریتانیایی و همچنین جلوگیری از پیشرفت‌هایی که در موضوعات حقوق بشری و آموزش دختران در افغانستان بوجود آمده ابراز نگرانی کردند.

کنفرانس ژنو روزهای دوشنبه و سه شنبه در ژنو برگزار می شود.

قرار است کمک های اعطایی از سوی شرکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی کمک به افغانستان کاهش یابد.همچنین در کنار کاهش بودجه قرار است که محدودیت‌های بیشتری در زمینه اعطای کمک‌های حیاتی به افغانستان قائل شوند و این موضوع می تواند چالشی جدی برای افغانستان به شمار رود.

در افغانستان به عنوان کشوری که مدت دو دهه درگیر جنگ داخلی بوده و اکنون نیز با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، کاهش احتمالی این کمک‌ها چالش برانگیز است.

 

در همین ارتباط خبرگزاری رویترز به نقل از پنج شرکت‌کننده این کنفرانس گفته‌اند اگرچه اقتصاد شکننده افغانستان اتکای سنگینی به کمک‌های خارجی دارد؛ اما کابل شاهد کاهش کمک‌ها خواهد بود.

یک دیپلمات ارشد غربی و شرکت‌کننده کنفرانس جنوا گفته‌است: «این میزان ممکن است ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. این بهترین چیزی است که کشورها در میان چالش داخلی مدیریت یک همه‌گیری می‌توانند پیشنهاد دهند.»

پیگیری پرونده‌های بزرگ فساد اداری یکی از تعهدات دولت افغانستان به کشورهای کمک‌کننده بود و شرکت کنندگان نشست سال ۲۰۱۸ روی نقش محوری مبارزه با فساد برای آینده افغانستان تاکید کرده بودند.

گفتنی ‌است که کنفرانس‌های تعهدات مالی برای بازسازی افغانستان هر چهار سال برگزار می‌شود.

حامیان مالی افغانستان در کنفرانس بروکسل که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، متعهد به ۱۵.۲ میلیارد دالر برای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ شدند.

 

کلیدواژه