پایان نشست 2020 افغانستان
(last modified Wed, 25 Nov 2020 06:59:50 GMT )
قوس 05, 1399 11:29 Asia/Kabul
  • پایان نشست 2020 افغانستان
    پایان نشست 2020 افغانستان

نشست بین المللی دوروزه کمک به افغانستان 2020 به پایان رسید.

به گزارش رادیودری به نقل از یورو نیوز، نشست بین‌المللی دو روزه کمک به افغانستان 2020،‌ با شرکت دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ و شماری از مقامات ارشد کشورهای جهان که بصورت مجازی و از ژنو سوئیس اداره می‌شد، روز سه شنبه (24 نوامبر) پایان یافت.

کمک‌کنندگان خارجی در این نشست متعهد شدند طی چهار سال به کابل، ۱۲ میلیارد دلار کمک غیرنظامی بکنند.

بسیاری از کمک‌کنندگان در عین حال دادن این کمک را به رعایت حقوق بشر و پیشرفت در مذاکرات جاری با طالبان مشروط کرده‌اند.

حاضران در نشست روز دوم که به میزبانی مشترک سوییس و فنلاند‌ برگزار شد، دیپلمات‌ها، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و نیز کنشگران مدافع حقوق بشر و جامعهٔ مدنی بودند که به دلیل همه‌گیری کرونا، عمدتاً به‌شکل ویدئویی در آن شرکت کردند.

"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنانی ضمن ابراز تاسف و نگرانی از میزان خشونت‌های اخیر به‌ویژه جان باختن دانشجویان در این کشور، از مقاومت و رشد مردم افغانستان،‌ با وجود تمامی سختی‌ها در سالهای اخیر استقبال کرد.

گوترش همچنین با بیان اینکه زنان افغان بهای گزافی در ستیزه های اخیر پرداخته و همواره هدف خشونت های شدید بوده اند، از نقش و رشد آنان در جامعهٔ افغانستان به عنوان ارزشهایی که باید حفظ و تقویت شوند، تقدیر کرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین، افزایش تلاش نمایندگان دولت و طالبان برای برقراری آتش‌بس فوری و بی‌قیدوشرط را خواستار شد.

 هدف از برگزاری این نشست، تعیین اهداف چهارساله‌ برای رسیدن به صلح و توسعه در افغانستان و جمع آوری میلیاردها دلار کمک بلاعوض عنوان شده است.

نشست بین المللی کمک به افغانستان هر چهار سال یکبار برگزار می شود. 

کلیدواژه