قوس 06, 1399 12:04 Asia/Kabul
  • افغانستان همچنان اولین کشور آسیب دیده از تروریسم در جهان
    افغانستان همچنان اولین کشور آسیب دیده از تروریسم در جهان

موسسه اقتصاد و صلح(IEP) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که در سال گذشته‌ میلادی، ۱۳ هزار و ۸۲۶ تن در جهان قربانی حملات تروریستی شده که از این میان، پنج هزار و ۷۰۰ مورد آن در افغانستان به ثبت رسیده است.

به گزارش رادیو دری، این موسسه غیرانتفاعی مستقر در شهر سیدنی استرالیا در گزارش سالانه ۲۰۲۰ میلادی خود درباره شاخص جهانی تروریسم آورده است:  افغانستان با ۴۱ درصد کل مرگ‌های ناشی از رویدادهای تروریستی در جهان، برای دومین سال متوالی در جایگاه نخست قرار دارد.
براساس این گزارش، حملات تروریستی تقریبا به طور انحصاری در مناطق شاهد جنگ و درگیری بوقوع پیوسته است و ۹۶ درصد قربانیان تروریسم در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی در این مناطق بوده اند.
این شاخص نشان می دهد که افغانستان رتبه اول را در شاخص جهانی تروریسم در لیست ۱۳۵ کشور جهان به خود اختصاص داده و عراق در رتبه دوم و نیجریه در رتبه سوم این لیست قرار دارد.
براساس این گزارش، باوجود کاهش چشمگیر قربانیان تروریسم در افغانستان در سال ۲۰۱۹، این کشور هنوز هم نسبت به هر کشور دیگری بیشترین قربانی را در حملات تروریستی داده‌است.
براساس شاخص جهانی تروریسم این موسسه، گروه طالبان همچنان گروهی است که جان بیشترین افراد را در سال ۲۰۱۹ میلادی گرفته است؛ هرچند که آمار قربانیان ناشی از حملات منتسب به این گروه کاهش ۱۸ درصدی را نشان می دهد.
در سال گذشته نیز افغانستان در رده‌بندی جهانی کشورهای قربانی تروریسم جایگاه نخست را از آن خود کرده بود.

کلیدواژه