تاکید وزیر خارجه آمریکا بر خروج نظامیان کشورش از افغانستان
(last modified 1399-09-08T05:04:09+00:00 )
قوس 08, 1399 09:34 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر خارجه آمریکا بر خروج نظامیان کشورش از افغانستان
    تاکید وزیر خارجه آمریکا بر خروج نظامیان کشورش از افغانستان

وزیر خارجه آمریکا گفت که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور نمی‌خواهد نیروهای آمریکایی در بخش‌هایی بمانند که حضورشان برای آمریکا منافع امنیتی واقعی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مایک پمپئو که با شبکه فاکس نیوز دربارۀ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت‌وگو کرده‌است، می‌گوید که تأمین امنیت آمریکا به شمار نیروهای این کشور در بیرون بستگی ندارد و نیروهای آمریکایی توان پاسخ‌گویی را به تهدیدات دارند.

وی افزوده است که هدف رییس جمهور آمریکا از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، دور نگهداشتن این نیروها از خطر است.

وی خاطرنشان کرد: «رییس‌جمهور ترامپ واضح گفته است که ما از سرزمین‌مان دفاع خواهیم کرد؛ اما وقتی که حضور سربازان‌مان در جایی، برای آمریکا و متحدان‌مان نتایج امنیتی واقعی نداشته باشند، آنان را در خطر قرار نمی‌دهیم.»

مایک پمپئو می‌گوید که پس از توافق‌نامۀ دوحه، تهدیدات در برابر نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش چشم‌گیری داشته‌اند؛ اما سطح خشونت‌ها در افغانستان هنوز هم بالاست.

وی با اشاره به دیدار اخیرش با هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح در دوحه بیان داشت: «ما با هر دو طرف دربارۀ نیاز به ادامه مذاکرات که به یک افغانستان متحد و مستقل که تمامی دستاوردهای سال‌های گذشته در آن حفظ شود گفت‌وگو کردیم. خشونت‌ها را باید کاهش دهند و طالبان باید به تعهدات شان پابند باشند و اطمینان دهند که از خاک افغانستان حمله هراس افگنانه انجام نمی‌شود.»

وزارت دفاع آمریکا پیش از این اعلام کرده‌است که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت؛ اما دبیرکل ناتو می‌گوید که دربارۀ کاهش هفت هزار سرباز این سازمان در افغانستان تاکنون تصمیم گرفته نشده‌است.

در همین حال شماری از سیاستگران در افغانستان می‌گویند که هرگونه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باید مسؤولانه و وابسته به پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای صلح باشد.

کلیدواژه