قوس 10, 1399 17:12 Asia/Kabul
  • تولید حدود ۵۰۰ تن عسل در ولایت ننگرهار در سال جاری
    تولید حدود ۵۰۰ تن عسل در ولایت ننگرهار در سال جاری

ریاست زراعت ولایت ننگرهار امروز اعلام کرد امسال دراین ولایت نزدیک به ۵۰۰ تن عسل تولید شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان ریاست زراعت ولایت ننگرهار می‌گویند که در این ولایت، نزدیک به ۶۰۰ فارم بزرگ و کوچک وجود دارد که در آن‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار خانواده‌ی زنبور عسل در آن‌ها پرورش می‌یابند.

به گفته‌ی مسئولان ریاست زراعت ننگرهار، در زنبورداری‌های ولایت ننگرهار، ۲۲ تا ۳۰ نوع زنبور وجود دارد. این زنبورداری‌ها، برای دو هزار نفر زن و مرد، زمینه‌ی کار را نیز فراهم ساخته است.

در سال‌های پسین پرورش زنبور و تولید عسل در ولایت ننگرهار رواج بیش‌تر یافته است و کسانی که در بخش زنبورداری در این ولایت مشغول‌اند، می‌گویند که از نگاه اقتصادی، این کار برای‌شان خرج زنده‌گی‌شان را فراهم و نیازهای اولیه‌شان را رفع می‌کند.

در بازارهای محلی ننگرهار به طور میانگین ارزش یک کیلو عسل ۲۵۰ تا ۵۰۰ افغانی است.

عسل ننگرهار در کنار کابل، در شماری دیگر از ولایت‌ها نیز فروخته می‌شود.

به منظور بازاریابی برای تولیدات عسل و ایجاد ارتباط میان دولت، مؤسسه‌ها، پرورش‌دهنده‌گان زنبور و تولیدکننده‌گان عسل، وزارت زراعت انجمن تولیدکننده‌گان عسل را در این ولایت ساخته است. این انجمن در کنار حل مشکلات تولیدکننده‌گان عسل و پرورش‌دهنده‌گان زنبور عسل، روی رشد صنعت تولید عسل و افزایش تولیدات، نیز کار و همکاری می‌کند.

به گفته‌ی مسئولان انجمن تولیدکنند‌گان عسل ولایت ننگرهار، عسل این ولایت در ولایت‌های مختلف کشور فروخته می‌شود که همین اکنون در ولایت‌های هلمند، بلخ، کابل و هرات، این انجمن نماینده‌گی‌های فعال دارد و در کنار آن به دیگر ولایت‌ها نیز به صورت عمومی فروخته می‌شود. انجمن تولیدکننده‌گان عسل ولایت ننگرهار، در این ولایت پنج جای کار برای تولید عسل را نیز ساخته است.

ننگرهار، محیط و هوای مناسب برای تولید عسل و نگهداری زنبور عسل دارد و این دلیلی شده است که روز به روز، صنعت تولید عسل در این ولایت رشد کند.

کلیدواژه