قوس 15, 1399 16:33 Asia/Kabul
  • استقبال افغانستان از خط آهن خواف-هرات
    استقبال افغانستان از خط آهن خواف-هرات

راه اندازی راه آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان با استقبال مسئولان این کشور مواجه شد.

به گزارش رادیو دری ، محمدیما شمس رئیس  اداره راه آهن افغانستان  ابراز امیدواری کرد این خط آهن موجب توسعه روابط میان دو کشور دوست و همسایه شود.

یونس قاضی زاده» رئیس اتاق تجارت ولایت  هرات افغانستان نیز راه آهن خواف-هرات را روزنه‌ای جدید در توسعه تجارت و بازرگانی دو کشور خواند و گفت  این مسیر ریلی تاثیر زیادی در رشد اقتصادی افغانستان  و به خصوص هرات خواهد داشت و افغانستان را به راه آهن جهانی متصل می‌کند.

به گفته یونس قاضی زاده»، این مسیر ریلی همچنین در کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالاهای تجارتی تاثیر خواهد دا شت و مردم به صورت مستقیم از این خط آهن بهره خواهند برد.

مصطفی داوودی معاون بخش راه آهن خواف-هرات از جانب ایران هم گفته است که این ریل توانایی نقل و انتقال بیش از یک میلیون تن بار را در  شبانه روز دارا است.

مسیر ریلی خواف-هرات از جمله برنامه‌های زیرساختی افغانستان است که آغاز کار آن از اوایل ریاست جمهوری حامد کرزی شروع شد.

این پروژه شامل چهار فاز است که ساخت سه فاز آن بر عهده ایران و یک فاز بر عهده افغانستان است. گفته می‌شود فاز باقی مانده و چهارم آن تا دو ماه دیگر به بهره برداری می ‌رسد.

راه آهن خواف - هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که سه قطعه آن توسط ایران ساخته شده است. بر این اساس ۷۷ کیلومتر از این طرح در قالب ۲ قطعه در داخل ایران اجرا شده و ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک ولسوالی غوریان در ولایت هرات ادامه یافته است.

کلیدواژه