قوس 15, 1399 19:06 Asia/Kabul
  • خشم مردم افغانستان از جنایات نظامیان استرالیائی
    خشم مردم افغانستان از جنایات نظامیان استرالیائی

جنایات نظامیان استرالیا در افغانستان خشم مردم و دولتمردان این کشور را برانگیخته است .

به گزارش رادیو دری ، روزنامه "افغانستان تایمز" روز شنبه نوشت:  شهروندان این کشور از محکومیت جنایات  نظامیان استرالیایی در  کشتار غیرنظامیان و اهانت به آنها استقبال می کنند.

 روزنامه انگلیسی زبان «گاردین» اخیرا عکسی را منتشر کرد که نشان می داد یک نظامی  استرالیا در حال نوشیدن مشروب  با پای مصنوعی یک افغان کشته شده است؛‌ انتشار این تصویر بار دیگر با جنایات دیگر ارتش استرالیا در افغانستان با محکومیت ها و انتقادات شدیدی در سراسر جهان روبرو شد.

«ذبیح الله زمرایی» تحلیلگر مسایل سیاسی افغاستان در گفت و گو با خبرنگاران گفت جامعه جهانی  مجازات نظامیان استرالیایی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی را خواستار هستند.

«محمد دانشجو»  دیگر تحلیلگرمسایل  سیاسی افغانستان نیز  گفت : کشتار غیرنظامیان ، توسط نظامیان خارجی به فرماندهی امریکا  در افغانستان  جنایت جنگی است.

 گزارش افغانستان تایمز حاکی است که افکار عمومی این کشور بر این باور است که جنایات نظامیان  استرالیا در افغانستان نقض حقوق بشر و نوعی نسل کشی بشمار می رود و دولت استرالیا باید از مردم  آن کشور غذرخواهی کند.

براساس گزارش افغانستان تایمز، علاوه بر استرالیا جنایات جنگی سایر نظامیان خارجی از جمله امریکائیها  در افغانستان فاش  شده، اما  به دلیل مداخلات سیاسی بدون نتیجه رها شدهاست .

مجلس افغانستان هم  از دولت استرلیا  خواست  جنایتکاران را   باید به  دیوان بین المللی کیفری لاهه تحویل داده تا محاکمه و مجازات شوند.

ارتش استرالیا درحالی گوشه‌ای از جنایات نظامیانش در افغانستان را تایید کرده که در دو دهه اخیر تمامی نظامیان خارجی  به فرماندهی  امریکا مرتکب جنایات جنگی و نسل کشی  شده‌اند اما آمریکا با زورگوئی و جاه طلبی  از بررسی جنایات نظامیانش در افغانستان جلوگیری کرده  و همین امر خشم مردم افغانستان و مسلمانان جهان را بر انگیخته است . 

کلیدواژه