قوس 18, 1399 14:11 Asia/Kabul
  • زنده شدن تجارت در جاده ابریشم با افتتاح مسیر ریلی خواف - هرات
    زنده شدن تجارت در جاده ابریشم با افتتاح مسیر ریلی خواف - هرات

افتتاح یکی از بزرگترین پروژه های ریلی توسط مهندسان ایرانی باعث اتصال افغانستان از طریق ایران به خلیج فارس و از غرب ایران به اروپا شده است.

به گزارش رادیودری به نقل از مهر، با افتتاح غیررسمی راه آهن خواف - هرات نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۱۲ قوس سال جاری از طریق خط آهن وارد افغانستان شد.  البته موضوع راه اندازی خط آهن ایران به هرات در غرب افغانستان به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد، اما موانع متعددی مانع اجرای آن شدند. در سال ۱۳۸۲ و مطابق برنامه کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی افغانستان، این پروژه مجدداً مطرح و در نهایت پیرو تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و ترابری ایران با وزارت فواید عامه افغانستان آغاز شد.

قصه راه آهن خواف - هرات، قصه دو خط موازی است که هرگز به همدیگر نمی‌رسند، اما با افتتاح این مسیر ریلی تا چند روز دیگر اتحاد و همدلی دو ملت بیشتر شده و رابطه مردمانش با همدیگر عمیق‌تر و تجارت در خط ابریشم بار دیگر زنده‌تر خواهد شد. با آغاز عبور قطار از روی ریل‌های راه آهن خواف - هرات خاطرات جاده ابریشم بار دیگر از شهر آسیاب‌های بادی در خواف تا شهر تاریخی هرات بیشتر شده و افغانستان از طریق اتصال به دریای عمان و خلیج فارس در جنوب ایران و اتصال از طریق غرب ایران به عراق و ترکیه به اروپا وصل خواهد شد.

راه آهن خواف - هرات خطی است ریلی به طول ۲۲۵ کیلومتر که در چهار قطعه در حال ساخت است که سه قطعه آن توسط مهندسان ایرانی تا ایستگاه روزنک در افغانستان ساخته شده و خطی است طولانی که مبدا آغاز آن تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور شده است.

کلیدواژه