قوس 19, 1399 16:54 Asia/Kabul
  • آمادگی افغانستان برای افتتاح خط آهن خواف-هرات
    آمادگی افغانستان برای افتتاح خط آهن خواف-هرات

والی ولایت هرات افغانستان افتتاح مسیر خط آهن خواف -هرات را گامی مهم در مسیر توسعه تجارت با جمهوری اسلامی ایران و اتصال کشورش به دیگر کشورهای منطقه خواند.

به گزارش رادیو دری ، وحید قتالی امروز چهارشنبه با حضور در ولسوالی "غوریان" هرات برای افتتاح راه آهن خواف-هرات  گفت ،تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پس از سالها به ثمر نشسته و اکنون دو کشور از طریق مسیر ریلی به هم وصل می شوند که نه تنها گامی برای توسعه تجارت دو کشور است.

در همین راستا محمدرضا بهرامی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل در توئیتی نوشته است که آغاز بکار راه آهن خواف- هرات به مفهوم دسترسی ریلی افغانستان به آبهای آزاد از طریق ایران است که در حوزه تجارت و ترانزیت می تواند شروع یک تحول ژئواکونومیک در مسیر تحقق اتصالات منطقه ای در این حوزه باشد.

مسیر ریلی خواف-هرات از جمله برنامه‌های زیرساختی افغانستان است که آغاز کار آن از اوایل ریاست جمهوری حامد کرزی شروع شد.

این پروژه شامل چهار فاز است که ساخت سه فاز آن بر عهده ایران و یک فاز بر عهده افغانستان است. گفته می‌شود فاز باقی مانده و چهارم آن تا دو ماه دیگر به بهره برداری می ‌رسد.

راه آهن خواف - هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که سه قطعه آن توسط ایران ساخته شده است. بر این اساس ۷۷ کیلومتر از این طرح در قالب ۲ قطعه در داخل ایران اجرا شده و ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک ولسوالی غوریان در ولایت هرات ادامه یافته است.

کلیدواژه