قوس 20, 1399 08:43 Asia/Kabul
  • مذاکرات صلح افغانستان به تعویق افتاد
    مذاکرات صلح افغانستان به تعویق افتاد

مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر برای دو روز به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار رادیودری، منابع مطلع اعلام کرد: طالبان به‌منظور مشورت دربارۀ پیشنهادهای ۲۸ ماده‌ای هیات جمهوری اسلامی افغانستان، دو روز مهلت خواسته‌اند. اما یک عضو هیات طالبان در قطر می‌گوید که این مهلت دو روزه از طرف هر دو هیات پیشنهاد شده‌است.

براساس این گزارش، گروه‌های کاری هیات‌های مذاکره کننده پس از سه روز نشست‌های فشرده درباره سرفصل های مذاکرات صلح، روز گذشته اعلام کردند که پیشنهادهایی را در این باره آماده کرده اند.

به گزارش طلوع نیوز، طالبان یک پیشنهاد ۲۲ ماده‌ای و هیات جمهوری اسلامی افغانستان نیز یک پیشنهاد ۲۸ ماده‌ای را مطرح کرده اند.

دولت افغانستان و طالبان از حدودسه ماه پیش  رایزنی‌ها برای تعیین کارشیوه و چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کردند اما پافشاری طالبان بر مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و توافقنامه این گروه با آمریکا از توافق بر سر یک دستورکار واحد برای پیشبرد مذاکرات صلح جلوگیری کرده بود.

براساس توافقنامه به اصطلاح صلح قطر، روند آزادی زندانیان طالبان باید ادامه یابد، اسامی فرماندهان این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل خارج گردد و نظامیان خارجی به فرماندهی امریکا نیز از افغانستان خارج شوند.

کلیدواژه