قوس 20, 1399 09:44 Asia/Kabul
  • انتقاد یوناما از نظام قضایی افغانستان
    انتقاد یوناما از نظام قضایی افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" UNAMA از نظام قضایی افغانستان در تامین عدالت برای زنان و دختران انتقاد کرد.

به گزارش  رادیودری، نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارشی  در ارتباط با وضعیت زنان افغان، خواستار بهبود دسترسی آنان به عدالت شد و گفت: نظام قضایی افغانستان در تامین عدالت برای زنان و دختران افغان در برابر جرایم خشونت‌بار موفق نبوده است. 

این سازمان در گزارش منتشره نگرانی‌های متعددی را در مورد رفتار نظام قضایی افغانستان با زنان و دختران مطرح می‌کند. این میزان از محکومیت مجرمان در مقایسه با میزان محکومیت ۵۱ درصدی برای قتل‌های غیر مرتبط به قتل‌های ناموسی، تنها ۲۳ درصد است.

یوناما به سبب گسترش اختیارات مقامات در تحقیق و تعقیب قضایی کلیه جرایم مندرج در قانون منع خشونت علیه زنان و تقویت پاسخ‌های رسمی به جرایم خشونت علیه زنان و دختران در این کشور خواستار تعدیل قانون مذکور شده است. 

سازمان ملل متحد در افغانستان در  کارزار ۱۶ روزه جهانی علیه خشونت مبتنی بر جنسیت که از ۲۵ نوامبر/5قوس آغاز و تا ۱۰ دسامبر/20قوس ادامه دارد، از همه در سطح ملی، روستایی، مقامات روستایی، بزرگان روستایی، و مذهبی و شهروندان این کشور خواسته است تا تلاش خود را برای جلوگیری و رسیدگی به خشونت علیه زنان و دختران افزایش دهند. 

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان از سال ۲۰۱۰ به این‌سو وقایعی شامل خشونت علیه زنان و دختران را در این کشور مستندسازی کرده است و تلاش‌های دولت افغانستان را برای رسیدگی به این حوادث به ویژه از طریق تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان که در سال ۲۰۰۹ وضع شده، نظارت می‌کند.

کلیدواژه