افتتاح راه آهن خواف- هرات؛روزتاریخی ایران و افغانستان
(last modified Fri, 11 Dec 2020 08:04:30 GMT )
قوس 21, 1399 12:34 Asia/Kabul
  • افتتاح راه آهن خواف- هرات؛روزتاریخی ایران و افغانستان
    افتتاح راه آهن خواف- هرات؛روزتاریخی ایران و افغانستان

«محمد اشرف عنی »رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاحیه مسیر ریلی خواف-هرات، این پروژه را برای دو کشور ایران و افغانستان تاریخی و حیاتی دانست.

 رئیس جمهور افغانستان در مراسم بهره برداری از مسیر ریلی خواف -هرات که به  صورت مجازی برگزار شد،افتتاح این خط ریلی را  نتیجه تلاش های هر دو کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.

اشرف غنی افزود، تکمیل پروژه هرات- خواف با وجود محدویت های کرونایی نشانه اراده ملی ایران و افغانستان است .

راه آهن خواف- هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر با حضور ویدئو کنفرانسی رئیسان جمهوری ایران و افغانستان روز  پنج شنبه  به بهره‌برداری رسید.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در آئین بهره برداری رسمی از راه آهن خواف -هرات گفت، امروز روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است.

افتتاح مسیر ریلی خواف -هرات بین ایران و افغانستان موجب تعمیق همکاری های اقتصادی دو کشورو تسهیل تجارت و جابجایی مسافر بین آنان می شود.

با بهرداری برداری از این خط ریلی به طور سالیانه امکان حمل 6 میلیون تن بار و جابجایی 1 میلیون مسافربین ایران و افغانستان فراهم می شود.

از زمان  استقرار اولین دولت ملی در افغانستان درسال 2004 بعد از سقوط حکومت طالبان در این کشور،ایران نقش سازنده و موثری در روند بازسازی آن کشور داشته است.توسعه زیرساخت های حمل و نقل بین ایران و افغانستان از جمله توافقات مشترک دو کشور در سال های اخیر بوده است که  افتتاح خط آهن خواف-هرات یکی از پروژه های تعریف شده در این همکاری راهبردی محسوب می شود.

پیش از این نیز در سال 2016 با توافق سه جانبه ایران،افغانستان و هند ،توسعه بندر چابهار ایران زمینه برای تسهیل وتوسعه تجارت افغانستان با کشورهای دیگر را مهیا ساخت.

افغانستان به لحاظ جغرافیایی، محصور در خشکی است و به دریای آزاد راه ندارد، به همین دلیل در سالهای اخیر دولت این کشور تلاش کرده راه های متنوع و جایگزین برای تسهیل در تجارت خارجی خود پیدا کند.

دولت افغانستان با در پیش گرفتن این سیاست کلان درصدد است وابستگی خود را به مرزهای زمینی و دریایی پاکستان برای ورود و خروج کالا کاهش دهد.

دراین شرایط توسعه حمل نقل ریلی با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان در دستور کار دولت افغانستان قرار گرفته است.

البته افغانستان همزمان با پیشبرد همکاری حمل و نقل ریلی با ایران،این سیاست مشابه را در روند مناسبات با دیگر کشورها نیز دنبال می کند که بهره برداری از مسیر ریلی  "آتامیرات" و "امام‌نظر" در ترکمنستان تا ولایت فاریاب در افغانستان که چهار سال پیش انجام شد ،نشانه ای از هدف گذاری توسعه زیرساخت ریلی در این کشور و اتصال آن به شبکه ریلی منطقه ای است.

دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی اعم از آب های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا،امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف ،کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده ای،افزایش ایمنی درحمل و نقل و کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از جمله مزایای افتتاح مسیرریلی خواف- هرات است.  

پیش بینی می شود با بهره برداری از خط آهن خواف -هرات و توسعه آن،حجم تجارت ایران و افغانستان در یک دهه آینده به بیش از 20 میلیارد دلار برسد که نقش مهمی در بالندگی اقتصاد دو کشور خواهد داشت.