قوس 26, 1399 10:16 Asia/Kabul
  • مرمت آرامگاه «امیرعلی شیرنوائی» توسط ازبکستان آغاز شد
    مرمت آرامگاه «امیرعلی شیرنوائی» توسط ازبکستان آغاز شد

والی هرات گفت: هرچند حکومت بودجه برای ترمیم بناهای تاریخی اختصاص داده است اما برای گسترش روابط بیشتر با کشور ازبکستان بنا به خواست این کشور مرمت مقبره «امیرعلی شیرنوائی» از شاعران پرآوازه دوران تیموریان آغاز شده است.

سید وحید زاهد قتالی والی هرات در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: سطح روابط افغانستان و ازبکستان هر روز در حال گسترش است و اقدام فرهنگی این کشور در افغانستان با آغوش باز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: با نزدیک شدن به پانصدو هشتادومین سالروز درگذشت امیرعلی شیرنوائی کار مشترک مرمت مقبره این چهره تاریخی و مشهور با کمک ازبکستان آغاز شده است.

 والی هرات تاکید کرد: در  ادامه اقدام فرهنگی کشور ازبکستان در هرات از طریق وزارت خارجه افغانستان در حوزه های صنعت، تجارت وکشاورزی فرصت ها را جستجو خواهیم کرد و روابط میان افغانستان و ازبکستان را گسترش خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری حکومت توجه خاصی به حفظ بناهای تاریخی در هرات کرده است و بیش از 500 هزار دلار را برای ترمیم مصلای هرات و دیگر بناهای تاریخی اختصاص داده است و این روند برای ترمیم دیگر بناهای تاریخی که نیاز به ترمیم باشد ادامه خواهد داشت.

ازسوی دیگر عبدالغفارقرقیزبایوف فرستاده رئیس جمهور ازبکستان و رئیس هیات فرهنگی این کشور در این مورد گفت: با توجه به روابط دیرینه میان افغانستان و ازبکستان راه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برای مستحکم کردن این روابط اغاز کرده است و ترمیم مقبره حضرت امیرعلی شیرنوائی یکی از همکاریهای ازبکستان با افغانستان در بخش فرهنگی خواهد بود.

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک با حضور استادان زبان ازبکی در افغانستان اموزش این زبان برای افغانها اغاز خواهد شد.

«محمد رسول باوری» معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به توجه خاص وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به بناهای تاریخی در هرات گفت: در کنار ترمیم بناهای تاریخی از سوی این وزارت نیز کشورها و نهاد های خارجی که قصد حمایت و ترمیم بناهای تاریخی را داشته باشند حمایت کرده و زمینه های کاری انها را فراهم خواهیم کرد.

وی بیان داشت: وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مطابق به کار خود بناهایی که در اولویت قراردارند را مرمت می‌کنند و در حال حاضر 50 درصد از فعالیت های این وزارت در ولایت هرات صورت گرفته است.

معاون وزیر فرهنگ تاکید کرد: وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان قصد دارد تا زمینه ها را برای معرفی شهر هرات بعنوان مرکز تاریخی افغانستان فراهم سازد تا در سازمان یونسکو به ثبت برساند.

کلیدواژه