قوس 28, 1399 13:58 Asia/Kabul
  • اعتراض افغانستان به ثبت هنر مینیاتور در یونسکو بدون نام این کشور
    اعتراض افغانستان به ثبت هنر مینیاتور در یونسکو بدون نام این کشور

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از اینکه نام افغانستان به عنوان یکی از میراث دارهای هنر مینیاتور برده نشده، رسما شکایت کرده است.

به گزارش رادیودری، محمدطاهر زهیر، سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: اعلام ثبت هنر مینیاتوری در میراث جهانی در مغایرت صریح با مواد مندرج کنوانسیون حفاظت از میراث‌های فرهنگی ناملموس بوده و باعث ایجاد فضای عدم همکاری فرهنگی میان کشورهای مربوطه می‌گردد.

وی افزود: منشأ و زاده‌گاه اصلی هنر مینیاتوری افغانستان است.

روز گذشته در پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) یونسکو، هنر مینیاتور به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده هنر مینیاتور به طور مشترک از سوی کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در یونسکو مطرح شد که با رای موافق اکثریت اعضا در فهرست یونسکو ثبت شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز خواستار ثبت مشترک هنر مینیاتور با کشورهای منطقه شده است.

پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) یونسکو از ۱۴ تا ۱۹ دسامبر (24  تا 29قوس) به صورت آنلاین در حال برگزاری است ومقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه در اعلامیه‌هایی از ثبت هنر مینیاتوری در یونسکو استقبال کرده اند.

به نقل از مهر، معاون میراث ‌فرهنگی ایران در حاشیه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو گفته است: پرونده ثبت جهانی مینیاتور توسط ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان تهیه شده و در آینده کشورهای هندوستان، افغانستان و تاجیکستان نیز به پرونده ثبت جهانی مینیاتور اضافه می‌شوند.

کلیدواژه