جدی 01, 1399 15:45 Asia/Kabul
  • مرز گمشاد بین «ایران و افغانستان» بازگشایی می شود
    مرز گمشاد بین «ایران و افغانستان» بازگشایی می شود

بازگشایی مرز گمشاد بین ایران و افغانستان در آینده ی نزدیک فاز دیگری از همکاری های اقتصادی بین دو کشور به فعالیت آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،استاندار سیستان و بلوچستان می گوید؛ بازگشایی مرز گمشاد در منطقه سیستان، ولایت فراه را به این ولایت متصل می‌کند که این مهم توسعه و رونق منطقه را به دنبال خواهد داشت.

«احمدعلی موهبتی» امروز دوشنبه در نشست کار ویژه مرز سیستان و بلوچستان اظهارداشت زیرساخت‌های حداقلی مرز پیشین بیشتر از مرز ریمدان بوده اما باید در نظر داشت که امکانات در افغانستان کمبودهایی داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: منطقه سیستان به ۲ ولایت فراه و نیمروز افغانستان ارتباط دارد و پایانه مرزی میلک ارتباط خوبی با این استان‌ها برقرار کرده است.

وی افزود: پایانه مرزی میلک برای اینکه کالاها را از چابهار به استان فراه منتقل کند با مکشلاتی روبه رو است که بازگشایی بازارچه مرزی گمشاد این مشکل را برطرف می‌کند.

وی بیان کرد: مسیر ارتباطی ایران به ولایت فراه با ایجاد مرز گمشاد به ۷۰کیلومتر می‌رسد از این‌رو این موضوع در استان مهم بوده زیرا فراه استانی است که آینده درخشانی خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وصل شدن سیستان و بلوچستان به فراه افغانستان در آن چهارراه استراتژیکی که در شمال شرق هامون واقع شده برای رفتن به ولایت ‌های مختلف افغانستان خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: مرز گمشاد باید حتما راه اندازی شود فقط به دلیل اینکه افغانستان بازارچه مرزی را قبول ندارد و گمرک رسمی را می‌پذیرد.

موهبتی تاکید کرد: از محل اعتبارات استانداری و مجموعه دستگاه‌هایی که همکاری کردند زیر ساخت‌هایی مانند فیبر نوری که بدون این فیبر گمرک فعال نیست در آن منطقه ایجاد شده است.

وی اظهارداشت: همه سازمان‌های عضو کارگروه مرز در راستای تصویب طرح توجیهی تبدیل بازارچه گمشاد به مرز رسمی باید دستگاه‌های مرکزی خود را توجیه کنند زیرا فرصت خیلی سریع می‌گذرد.

کلیدواژه