جدی 03, 1399 17:46 Asia/Kabul
  • درمورد جنایات سربازان هلندی علیه مردم افغانستان تحقیق می‌شود
    درمورد جنایات سربازان هلندی علیه مردم افغانستان تحقیق می‌شود

تحقیقات از جنایات جنگی ارتش هلند در افغانستان کلید خورد.

به گزارش رادیو دری به نقل از شفقنا؛ پس از اینکه یک کهنه‌ سرباز ارتش هلند در مورد جنایات جنگی صورت گرفته در حق غیرنظامیان افغان صحبت کرد، وزارت دفاع هلند از دادستانی این کشور خواست در مورد این جنایات پرونده‌ای بگشاید.

یک سرباز سابق ارتش هلند فاش کرد که در سال ۲۰۰۷ از آنها خواسته شده بود به خانه‌های مردم در روستای چورا واقع در ایالت اوروزگان در افغانستان شلیک کنند چون به آنها گفته شده بود عناصر طالبان در این خانه‌ها مخفی شده بودند. این سرباز سابق که با روزنامه Trouw هلند گفتگو کرده دستور شلیک را تنها براساس یک شنود رادیویی ناقص عنوان کرد و گفت در جواب تیراندازی‌های شدید اعضای ارتش هلند، هیچ تیری از جانب روستا شلیک نمی‌شد چون اصولاً آنها مسلح نبودند که بخواهند به کسی شلیک کنند. در این گزارش به تعداد تلفات غیرنظامیان در این حمله اشاره نشده است.

وزارت دفاع هلند گفته اگر این ادعاها ثابت شود همه قوانین و مقررات ارتش این کشور در جنگ افغانستان مبنی بر دفاع از خود نقض شده و مرتکبان آن باید احضار شوند. با اینکه نخست وزیر هلند گفته هیچ مدرکی مبنی بر جنایات سربازان این کشور در اوروزگان وجود ندارد اما وزارت دفاع این کشور گفته در مورد این حمله تحقیقات خواهد کرد.

ماه گذشته نیز ۱۴ عضو ارتش استرالیا به دلیل جنایات جنگی در افغانستان احضار شده و به زودی محاکمه خواهند شد. این افراد متهم به کشتن ۳۹ غیرنظامی و اسیر افغان هستند که تنها در یک مورد آن یک اسیر افغان به دلیل نبود جا در بالگرد، به قتل رسیده است.

کلیدواژه