جدی 03, 1399 18:17 Asia/Kabul
  • سفر میلر به افغانستان؛ تلاش آمریکا برای تداوم حضور نظامی
    سفر میلر به افغانستان؛ تلاش آمریکا برای تداوم حضور نظامی

کریستوفر میلر(1) سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه در سفری از قبل اعلام‌نشده به کابل رفت و با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان دیدار کرد.

به نظر می رسد سفر غیر منتظره سرپرست وزارت دفاع آمریکا به افغانستان آن هم در آخرین ماه زمامداری دونالد ترامپ در راستای تاکید بر این امر صورت گرفته که  با وجود خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان تغییری در زمینه به اصطلاح حمایت واشنگتن از دولت افغانستان و نیروهای نظامی و امنیتی آن رخ نخواهد داد. این امر به ویژه با توجه به خواسته ترامپ برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب نگرانی مقامات افغان شده است. به ویژه اینکه حملات طالبان  تشدید شده و مذاکره کنندگان دولت کابل و طالبان نیز تا پنجم ژانویه 2021 گفتگو‌ها را متوقف کرده‌اند. حمدالله محب(2) مشاور امنیت ملی افغانستان هشدار داده  که پس از آمادگی آمریکا برای خروج از افغانستان این کشور با تهدید واقعی جنگ داخلی رو به رو شده است. در واقع آمریکا که با ورود خود به افغانستان و جنگ افروزی در این کشور باعث کشتار دهها هزار نفر و ویرانی هر چه بیشتر این کشور شده اکنون با خروج غیر مسئولانه اش از افغانستان ، باعث ایجاد خلاء امنیتی در افغانستان شده است.

دونالد ترامپ با توجه به وعده های انتخاباتی خود و توافق امریکا و طالبان در فوریه 2020 دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا مه 2021 را صادر کرده بود. با این حال این امر به معنای پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور نیست. پیشتر روزنامه نیویورک تایمز و شماری دیگر از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که ترامپ خطاب به فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بارها ابراز تمایل کرده که نیروهای آمریکایی زودتر از موعد ذکر شده در توافقنامه آمریکا و طالبان افغانستان را ترک کنند. طبق دستور ترامپ قرار است شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان تا اواسط ژانویه 2021 از 4500 تن به 2500 نفر کاهش پیدا کند.

با این حال کنگره و نیز مقامات ارشد نظامی آمریکا و پنتاگون موافق خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان نیستند و لذا انتظار می رود که با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از 20 ژانویه 2021 روند خروج نیروهای آمریکایی کاهش یابد و تغییری در این زمینه صورت گیرد. به رغم اینکه از شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان کاسته شده است اما با توجه به تشدید خشونت ها بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان و افزایش قابل توجه حملات طالبان به مواضع و شهرهای این کشور، اکنون آمریکایی ها استفاده بیشتری از پهپادها در عملیات نظامی خود در افغانستان می کنند .

آمریکا بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 به بهانه مبارزه جهانی با تروریسم اقدام به لشکرکشی به افغانستان و عراق کرد. با این حال جنگ های واشنگتن در این دو کشور حاصلی جز نابودی انسان ها و ویرانی زیر ساخت ها و گسترش تروریسم نداشته است. از زمان حمله آمریکا به افغانستان که 19 سال از آن می گذرد، بیش از  2400 نفراز نظامیان آمریکایی در این کشور کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند. حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان جز کشتار مردم این کشور ، افزایش ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر حاصلی برای این کشور جنگزده نداشته است.

کلیدواژه