جدی 04, 1399 12:40 Asia/Kabul
  • تیم مذاکره‌کننده برای دور دوم مذاکرات با طالبان آماده است
    تیم مذاکره‌کننده برای دور دوم مذاکرات با طالبان آماده است

تیم مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان آماده دور دوم مذاکرات با طالبان است.

به گزارش رادیودری، «ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح  گفت:  مذاکرات صلح  روند پیچیده و دشوار است، اما اجماع تمام مردم افغانستان در روند مذاکرات حیاتی است  و باید جنگ  در این کشور هرچه سریعتر پایان یابد .

این در حالی است که اشرف غنی بر برگزاری دور دوم مذاکرات در داخل خاک افغانستان تاکید دارد اما برخی کارشناسان ادعا می کنند این پیشنهاد عملی نیست و آن را تلاش اشرف غنی  برای تخریب روند صلح می‌دانند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعضای تیم مذاکره کننده صلح افغانستان به دو گروه طرفدار عبدالله عبدالله و اشرف غنی تقسیم شده‌اند؛ حامیان غنی تلاش دارند که تا زمان انتقال محل مذاکرات از قطر به داخل افغانستان، دور دوم مذاکرات آغاز نشود اما حامیان عبدالله  عبدالله تاکید دارند که مانعی  نباید سبب تاخیر در آغاز مذاکرات گردد.

پیش از این نیز «حفیظ منصور» عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفته  بود  این تیم از شورای عالی مصالحه ملی  دستور می‌گیرد و اشرف غنی تنها می‌تواند به آن‌ها مشاوره بدهد.

طالبان قبلا اعلام کرده بود دور دوم مذاکرات صلح  افغانستان 16 جدی آغاز می شود  و با محل برگزاری مذاکرات از قطر به قندهار  مخالفت کرده بود .

با وجود اینکه  حدود سه ماه از روند مذاکرات صلح افغانستان در دوحه می گذارد نه  تنها  تاکنون نتیجه ای نداشته  بلکه این کشور روز به روز ناامن تر، بی ثبات تر و حملات خونین و انفجارها همچنان افزایش یافته است و کارشناسان مسایل سیاسی منطقه براین باورند که دیدار مقامات و فرماندهان نظامی امریکا با سران طالبان در توقف این مذاکرات و بی نیتجه بودن ان نقش مهمی دارند.

کلیدواژه